söndag 30 januari 2011

Update

Jaha var ska man börja...

I fredags blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Jesper åkte iväg med barnen och handlade lite fredagsmys till dem. Jag visste redan hur min fredagkväll skulle se ut. Jag skulle äta lite kesella med bär till myset. Sedan vet jag inte vad som hände riktigt.. jo det vet jag ju. Det som hände var att sambon fixade fredagsmyset till barnen (ostbollar och potatisskruvar) och plötsligt faller jag, hur lätt som helst, i fällan. Jag tar en liten skål med ostbollar. Jag som inte ens är något stort fan av varken ostbollar eller ostbågar. Hur gick det här till? jag som var så bestämd. Ok, det hade ju räckt med den lilla skålen kan man tycka, hade inte varit så farligt. Nej men då är jag redan i det där träsket så jag kan väl sjunka lite djupare och ta en liten skål med skruvar med.. vem är jag? Ja det blev en helt galet annorlunda kväll än jag hade tänkt mig. Usch vad jag får skuldkänslor. Det är inte bra. Man ska inte ha skuldkänslor för att man äter "fel", det har jag lärt mig. Jag försökte tänka lite positivt, det kan vara bra att chocka kroppen ibland, det var bara denna gången, jag har ju skött mig ganska bra hittills och kommit igång så bra osv. Man kan hitta på hur många ursäkter som helst.

Lördag då. En toppendag. Familjen gick upp i tid på morgonen. Vi åt en trevlig frukost (havregrynsgröt och ägg för min del) och packade våra saker. Vi var på Friskis i god tid och gick på familjejympan kl 10. Efteråt fick barnen vara i lekrummet medan jag och Jesper körde ett spinningpass. Det var tungt och svettigt men riktigt kul. Kände mig superduktig efteråt och det var kul att Jesper och jag gjorde något tillsammans. Och kul att vi som familj gjorde något bra tillsammans. Efter träningen åkte vi med barnen till min mamma då hon skulle vara barnvakt. Jesper och jag åkte hem en vända, intog lunch (parma & mozzarellasallad) och mätte lilla hallen. Vi åkte och köpte lister och middag. Vi hade bestämt att vi skulle lyxa till det lite då vi var på tu man hand. Det var ganska utplockat i affären så jag tog entrecote och Jesper tog en laxsnurra med kräftröra. Till detta hade vi brynt sparris och stekta tomathalvor. Gott! Det blev ganska stressigt på eftermiddagen/kvällen då vi var bortbjudna på födelsedagsfest på kvällen. Usch, stress får mig på dåligt humör och ur balans. Vi hade iaf en trevlig kväll hos min kusin. Jag hade huvudvärk av och till under eftermiddagen/kvällen så jag var inte sugen på att dricka så mycket. Kanske var det förkylningskänningar på G redan då? På festen åt jag lite chips och nachos, slank ner några kinapuffar med. (Mindre bra). Här hade jag också bestämt mig att jag skulle hålla mig men ja.. dum som man är så höll jag inte det. Blir arg på mig själv. Så onödigt. Nu åt jag inte några jättemängder men ändå. Onödigt var ordet.

Söndag. Var inte bakis alls vilket var skönt. Vi hade en skön och lugn morgon, sovmorgon till 8:30! Gjorde lite äggröra och kotlettbacon till frukost. Slängde ihop en kladdkaka till fikagästerna också. Huvudvärken gjorde sig påmind men jag och Jesper hjälptes åt med städningen här hemma. Hämtade barnen. Här började jag känna av halsont och förkylning. Svärföräldrarna kom och fikade. Vi tog en kort promenad med dem i det sköna vädret. Jag skulle egentligen åkt iväg till min kompis C och hennes "Halv åtta hos mig"-middag men mådde verkligen piss. En annan i sällskapet kunde inte komma idag heller så vi får göra om middagen. Känns hemskt när någon ansträngt sig och gjort en massa mat men jag orkade verkligen inte ta mig dit. Var nog bra att jag prioriterade vila då jag bara blivit sämre under kvällen. Får väl se hur natten blir, barnen hostar och nyser också så risken är ju att de håller på att bli sjuka med. Usch.. Det tråkigaste med detta är ju att min träning blir helt sabbad. Jag älskar mitt måndagspass och kommer inte kunna gå på det. Hade bokat in ett spinningpass på onsdag men det kommer jag säkerligen inte orka med. Skit. Det är här man ska ha en plan B. När det inte blir som man tänkt sig, då ska man ha alternativ och strategier. Som med allt skit jag ätit under helgen (glömde skriva att jag även åt godis idag- helt galet och dumt men jag tyckte synd om mig själv för att jag är sjuk haha... ännu en ursäkt). När jag kommit igång med "nyttigt liv"/träning förut och blivit sjuk, då har det alltid varit skitjobbigt att komma tillbaka. Så strategin nu är: om jag blir hemma så ska jag ta en liten promenad åtminstone. Och sköta maten så gott det går. Inte proppa i mig en massa skit, det är så lätt hänt när man är hemma och jag är bra på att tycka synd om mig själv när jag är sjuk. Kanske hjälper den här bloggen mig lite med alla dessa dumheter. Bra att skriva ärligt här när man fumlat sig. Kanske tänker till mer nästa gång.

Förresten.. vore så himla kul med lite kommentarer! Kan ni inte kommentera lite mer, om det är något ni vill att jag skriver om eller tycker är extra bra.. Kram på er alla! Här kommer kladdkaksreceptet, den är toppen!

Kladdkaka

150 gr smör
2 tsk vaniljsocker
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 ägg
2 dl vetemjöl
smör och kokos till formen

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull. Rör i vaniljsocker
Smörj och bröa en form med kokos, gärna en form med avtagbar kant. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i exakt 20 minuter (står det i ursprungsreceptet) men jag brukar titta till kakan efter ca 17 minuter. Det krävs att man bakat kakan några ggr för att man ska kunna se när den är klar. Beror ju lite på ugnen med. Men jag brukar skaka på formen och se hur dallrig smeten är. Då vet man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar