måndag 17 januari 2011

Ruta ett

Då var två veckors detox över. Känner mig väldigt nöjd med dessa två veckor. Stärkt av att jag klarade av det. Ok, inte världen största grej kanske men jag fuskade inte, det brukar jag göra ganska lätt annars. Som jag skrivit tidigare så kommer jag ta med mig några saker ur detox-kosten: citron & ingefärsvatten, grönt te utan socker och mjölk, vegetariska rätter.. hmm.. var det något mer? Kommer köra en "diet" med nyttiga fetter, bra proteiner, lite kolhydrater och mycket grönsaker, hålla nere på sockret osv.

Idag har jag hållt mig till en bra kost tycker jag. Till morgonfikat drack jag mitt goda te med 2 suketter och mellanmjölk.. smakade helt underbart fast kanske lite för sött. Har ju inte ätit socker på dessa två veckor så smaken har väl ändrats lite och det är ju bra. Jag kommer skriva dagens mat de dagar jag orkar, mest för min egen skull. Kul att hålla koll här och slippa en massa pappersblock. Inte för att man måste vara nitisk med matdagbok men det kanske hjälper mig att tänka till en extra gång eftersom jag måste skriva maten här. Jag kommer dock unna mig något med måtta en dag i veckan. Här återkommer vikten av planering. Vet man att man har ett kalas eller annat på helgen så kan man ju försöka hålla sig till nyttig mat under veckan och sedan planera att man får fika på kalas el.dyl. MEN man behöver inte ta tårta, kakor och en bulle utan man kan välja EN sak, det man är mest sugen på och tycker är godast. Och tar man t ex tårta så behöver man inte ta en jättebit. Allt gott med måtta. Nu i helgen har sambon och jag planerat att gå på bio med hans bror. Vi ska även gå ut och äta innan bion så då sprarar jag min "guldkant" till söndag.
I perioder har jag tänkt att man måste njuta av livet och god mat och dryck är njutning. Det håller jag fortfarande med om men man kan tyvärr inte få kakan och äta den med som det sägs. Vill jag gå ner i vikt, må bättre och vara mer hälsosam så får jag välja bort den njutningen varje dag. Och man kan ju njuta av annat än god mat. Dessutom är det inte världens uppoffring att inte äta onyttigheter varje dag, kanske ska se det ur en annan synpunkt. Att jag faktiskt ger mig själv något- ett hälsosammare liv. Dessutom har jag inte ätit så himla onyttig mat, det är mer fika och godis som är boven.
En tanke med att jag började med detox och nu ett hälsosammare liv var faktiskt då jag började tänka att jag fyller 30 år i år. Jag har spenderat de flesta av mina snart 30 år med att må skit över mig själv. Så målet är att i november när jag fyller år, helst till sommaren redan, må riktigt bra och tycka om mig själv och det jag ser i spegeln. Nu handlar det inte enbart om kilon. Jag vill gilla det jag ser i spegeln, kunna känna mig fin i kläder, ha bättre självförtroende osv. Jag skulle gärna gå ner iaf 5 kg, gärna 7-8 men det känns som en dröm ganska långt borta. Viktigast just nu är att hålla en bra kost och fortsätta träna regelbundet så att det blir en naturlig del av mitt liv (just nu känns träningen jättekul och det är inte jobbigt alls att ta sig till Friskis). Jag hoppas också på att få vara frisk i år. Jag har dragit på mig det ena efter det andra de senaste 1-2 åren. Barnen drar med sig en massa skit från dagis och det är väl ganska känt att småbarnsåren är så här. Dessutom blev jag nog i höstas lite "utbränd". Fick en riktig varningsklocka när jag efter 6 dagars yrsel äntligen gick till doktorn. Fick göra EKG och det visade att jag hade jättelåg puls och ganska så högt blodtryck. Brukar inte bli särskild rädd och jag är nog inte tillräckligt rädd om mig själv men då fick jag en liten klump i halsen. Det behövdes en sådan hemsk sak för att få mig att öppna ögonen för hur jag lever mitt liv. Nu handlar det inte bara om mat, träning osv. Självfallet finns det andra orsaker till att det blev som det blev. Jag vill jättemycket men jag har inte insett hur jag ska begränsa mig. Jag vill hjälpa andra, jag vill engagera mig, jobba heltid, vara den bästa mamman, hitta balansen i livet, träna, laga bra mat, ha ett fint hem osv osv.. Detta plus att det hände en hel del tråkigheter under året och speciellt under hösten och stress på jobbet gjorde att jag mådde skit helt enkelt. I mitt fall fick jag yrsel och hjärtat verkar reagera med att lugna ner sig konstigt nog. Men blodtrycket, shit.. man ska inte ha så högt blodtryck som jag hade, inte i min ålder.
Det som jag jobbade med direkt var någon sorts "mindfulness". Har inte läst om det men jag jobbar ju inom psykiatrin och på jobbet finns det mindfulness för patienter. Har väl lyssnat lite ibland när det pratats om det och jag hittade mitt eget mindfulness. Helt enkelt så stannade jag upp så fort tankarna började rusa iväg, tog en sak i taget och tänkte bara på det. Slutade med mina inre listor om allt som ska göras och fixas. T ex när jag skulle gå handla mat på lunchen så börjar tankarna rusa iväg till vad som händer efter jobbet men då tänkte jag aktivt "stopp" och frågade mig själv "vad ska du göra nu, vart är du på väg?" och så fick jag tankarna att lugna ner sig. Funkar superbra. På jobbet har jag också försökt att inte skjuta upp saker utan ta itu med dem direkt. Nu blev det ett lååångt inlägg om allt möjligt, men så får det vara.

Frukost: Vatten med ingefära och citron. 1 dl sojayoghurt, 1 tsk honung, ½ äpple, ½ apelsin, 1-2 msk rostad kokos. Grönt te.
Mellanmål: 1 apelsin, 1 kokt ägg, svart te med mellanmjölk och 2 suketter.
Lunch: Babyspenat, keso, rökt kalkon, 1 stor tomat, ca 1 dl quinoa. Grönt te.
Mellanmål: 1 dl lättkesella, 1½ dl blåbär, kardemumma, 1 rsk råsocker, 8 st mandlar. Vatten.
Middag: Kycklingsallad (sallad, ruccola, gurka, babyplommontomater, gul paprika, ca 1 kycklingfilé med röd pesto, ½ dl lättkeso)
*Jympapass på Friskis*
Mellanmål: 1 liten banan.

Kyckling med soltorkad tomat 4 port.
4 kycklingfiléer, rensade
1 tsk olivolja att steka i
havssalt, nymalen svartpeppar
2 vitlöksklyftor
½ kruka färsk basilika
Röra:
ca 8-10 st soltorkade tomater i olja, grovt hackade
2 tsk olja från soltorkade tomater
lite vatten

Hetta upp olivolja i en panna.
Tärna kycklingen i ca 2x2 cm stora bitar. Salta och peppra. Bryn i stekpannan. Pressa i vitlöken efter någon minut.
Gör under tiden röran. Stavmixa de soltorkade tomaterna och oljan till en röra. Häll i lite vatten för att få den lite tunnare.
Häll i röran i kycklingen när den nästan är klar. Häll i ½-1 dl vatten och låt puttra ihop så att vattnet kokas bort. Ta av från värmen och blanda ner färsk basilika. Klart! Jag gjorde kycklingsallad med denna kyckling men man kan servera den till pasta, ris eller annat. Man skulle mcokså kunna blanda i lite grädde så man får en lyxigare sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar