söndag 16 januari 2011

Detox dag 13: Lördag 15/1

Näst sista dagen! Skönt! Lite blandade känslor dock. Har vant mig vid den hör maten nu och det går ju ganska bra och känns inte alltför jobbigt längre. Emellanåt blir man sugen på diverse saker och är lite hungrig men det går bra när man är bestämd. Tänker ibland på att det skulle vara gott med en kaka eller annat men nu är jag nästan rädd för att om jag tar en kaka så kommer jag förstöra allt och trigga suget. Ska se hur länge jag står ut med att vara sockerfri. På måndag ska jag iaf ta mig en kopp svart te med mjölk och socker/suketter, och kanske blir det lite kyckling till lunch eller middag.

*1 timmes promenad innan frukost*
Frukost: Vatten med citron och ingefära. 1 dl sojayoghurt, 1 tsk honung, fruktsallad (½ äpple, ½ kiwi, 1 apelsin, granatäpple, färsk ananas). Grönt te.
Mellanmål: En näve nötter.Vatten.
Lunch: Morotssoppa med rostad paprika & färsk basilika. 1 apelsin.
Mellanmål: 5 hasselnötter
Middag: Detoxwok
Mellanmål: 1 apelsin, några nötter. Vatten.

Morotssoppa med rostad paprika 4 port.

1 kg morötter, skalade och tärnade
1 gul lök, grovhackad
2 msk olivolja
1 msk smör (ej om man kör detox)
3 msk grillad paprika på glasburk (på Liedl finns en stor burk för ca 20 kr)
3 tärningar kycklingbuljong
1 L vatten
Ev. salt
Nymalen svartpeppar
½ dl finhackad färsk basilika till servering
Grillad paprika i strimlor till servering

Hetta upp olivolja (och ev. smör) i en kastrull. Fräs morötter och lök i några minuter och häll sedan i övriga ingredienser förutom salt och peppar. Koka tills morötterna är mjuka, ca 20 min. Stavmixa eller kör allt i en mixer till önskad konsistens. Krydda om det behövs. Häll upp i skålar och garnera med färsk basilika och strimlad paprika. Om man vill kan man ringla över lite olja från paprikan eller bara vanlig olivolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar