torsdag 13 januari 2011

Detox dag 11: Torsdag 13/1

Det börjar närma sig slutet. Idag har varit en bra dag matmässigt (inga jättesug efter något förutom en kopp svart te med mjölk o socker) men jag har varit som en zombie. Elliot (lilla sonen) vaknade först ca 02 och ville komma till oss. Helt ok och han fick krypa upp i vår säng. MEN jag vaknar nästa gång 04:48 och är blöt på ryggen.. NEEEEEEEEJ! Han har kissat ner vår säng.. Upp och tvätta av sonen och få honom i säng igen, av med lakan, täcket (dubbeltäcke) åkte i tvättmaskinen, bäddmadrassen fick jag börja göra rent.. ett helvete rent ut sagt. Jag trodde jag skulle kunna somna om vid 5:05 men kom på att jag ska ju ändå upp om 25 min så ingen idé.. Ja det var den natten. Tur att barnen sover bra för det mesta iaf! *peppar, peppar*

Frukost: Vatten med citron och ingefära. 1 dl sojayoghurt, 1 tsk honung, fruktsallad (färsk ananas, 1 litet äpple, 1 apelsin, granatäpple). Rött te.
Mellanmål: 1 apelsin, en näve blandade nötter (I´m such a creature of habit)
Lunch: Ugnsrostade grönsaker (rödbeta, fänkål, morötter), 1 tsk pesto, quinoa. Vatten.
Mellanmål: Grönt te, 1 äpple, 5 cashewnötter.
Middag: Rotselleribiffar, vitkålssallad. Vatten.
Mellanmål: 1 apelsin (jag kommer kanske snart bli en apelsin men de är så goda..mums!)

Selleribiffar 3-4 port (beroende på om man äter annat till)

400 gr rotselleri (skulle säkert vara gott att ta hälften morot, hälften rotselleri)
1 lök
1 ägg
1,5-2 dl polentagryn
svartpeppar, havssalt
olja att steka i

Sätt på ugnen på 200 grader.
Riv rotselleri och lök. Krama ur så mycket vätska som det går.
Blanda i ägget och krydda. Häll polentagryn i en djup tallrik/skål.
Hetta upp stekpannan med olja.
Forma små bollar (det hör blev kladdigt och biffarna håller inte ihop så lätt) i handen. Strö på polentagryn och doppa undersidan av bollarna/biffarna i polenta. Det här var lite trixigt men det gick.
Lägg bollarna i den varma oljan och platta till med en stekspade. Stek gyllenbruna på båda sidor, någon minut på varje sida. Lägg i en ugnsform och ställ i ugnen ca 10-15 minuter. Tror att de går att äta bara stekta med men i receptet jag använde skulle de in i ugnen.
Servera med sallad/klyftpotatis eller annat som passar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar