torsdag 6 januari 2011

Detox dag 2: Tisdag 4/1

Vi är trötta.. huvudvärk av och till sedan igår.

Frukost: havregrynsgröt, 1 rårivet äpple, kanel. Grönt te. 1 glas färskpressad apelsinjuice. Vatten.
Mellanmål: 1 apelsin, en stor näve nötter. Grönt te.
Lunch: Gårdagens vegetariska minestrone, 1 clementin. Vatten. Grönt te efter maten.
Mellanmål: ½ avocado, några nötter. Vatten.
Middag: Sambon "fuskade" lite och åt lax och sallad. Jag gjorde en supergod wok på grönsaker och cashewnötter. Vatten med lime.
Mellanmål: Jordgubbs- & apelsindrink

Mycket huvudvärk denna dag. Jag blir jättetrött på eftermiddagen och det är lite kämpigt med koncentrationen på jobbet. men det går när man har bestämt sig. Jag är en gottegris i vanliga fall och blir oftast sugen på söta saker. Jag är nu inte alls sugen på godis eller kakor. Mest längtar jag efter svart te med mjölk och suketter (som jag använder i vanliga fall), kanske lite kyckling eller en god smörgås. Vi känner oss båda lite lättare i magen, känns som detoxen börjar ge effekt.

Minestrone (6port)

2 burkar hela tomater
3 medelstora morötter
½ purjolök
4-5 selleristjälkar
1 rödlök
1 stor bit vitkål
1 msk olivolja
2-3 vitlöksklyftor, tunt skivade
1½ msk rosmarin (jag använder torkad)
9-11 dl köttbuljong
3 nävar färsk basilika (alt. ca 1 tsk torkad)
200 gr pasta (inte under detoxen)
salt, nymalen svartpeppar
extra virgine olivolja
riven parmesan (inte under detoxen)

Hacka grönsakerna i ungefär lika stora bitar.
Fräs morötter, purjo, selleri, lök, vitlök och rosmarin i olivolja i en tjockbottnad kastrull på medelvärme tills allt är mjukt, ca 15 min.
Tillsätt tomaterna och juicen i burken, mosa dem lite lätt med en gaffel eller baksidan av en slev. Man också hacka dem innan man häller i dem i kastrullen. Låt sjuda ett par minuter och tillsätt sedan buljongen. Låt koka upp och sjud i ca 15 min.
Tillsätt strimlad vitkål, låt sjuda ytterligare 10 min. Tillsätt eventuellt pasta och koka tills den är mjuk. Man kan även ta lite kall överbliven pasta. jag brukar alltid koka pastan i en annan kastrull och servera den vis sidan om för den som vill ha.
Smaka av med salt och peppar. Lägg i riven basilika (eller den torkade).
Servera med riven parmesan och olivolja. Bröd är gott till och kanske några rostade pinjenötter att strö på.

Detoxwok (3 port.)

1 msk solrosolja
1 tsk röd currypasta
2 morötter, skalade och tunt skivade
1 gul paprika
1 röd paprika
1 gul lök
250 gr broccoli
1 vitlök
några droppar sesamolja
1 msk rödvinsvinäger
1 msk sweet chilisås (kan uteslutas och hör egentligen inte till detoxmat)
2 msk fisksås
2 dl rostade osaltade cashewnötter

Gör färdigt alla ingredienser och lägg i en skål.
Hetta upp olja och currypasta i en stek- eller wokpanna.
Fräs på hög värme först morötter och lök i några minuter. Häll sedan i resterande grönsaker och pressa ner en vitlöksklyfta och woka i ca 5-10 minuter. Jag gillar lite krispiga grönsaker så jag wokade kanske max 10 min. När grönsakerna är lagom mjuka, häll på sesamolja, vinäger, sweet chili och fisksås. Vänd till sist ner nötterna eller toppa med dem om du vill behålla dem krispiga.

Jordgubbs- och apelsindrink (2 port)

250 gr halvtinade jordgubbar
2 dl färskpressad apelsinjuice
2 passionsfrukter

Mixa jordgubbar och apelsinjuice i mixer eller med mixerstav. Blanda till sist i passionsfrukt och mixa 2 sekunder så allt blandas. Riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar