fredag 28 januari 2011

Change

Tänkte summera lite vad som hänt de senaste fyra veckorna. Det känns väldigt bra med det "nya" livet men ibland blir man lite hemmablind. Jag satt och funderade idag på att jag faktiskt gjort stora framsteg enligt mig själv så jag klappar mig lite extra på axeln idag. Bra jobbat!

Träning
Jag har gått från att träna sporadiskt till att träna regelbundet 2-3 ggr/vecka. (senaste två veckorna har jag tränat 3 ggr/v). Målet är ändå att öka på och att få lite bättre struktur o övningar på styrketräningen. Jag har dock än så länge tänkt att jag satsar på att bara komma iväg till gymmet och träna, det har varit ett stort framsteg.

Socker
Jag har minimerat sockerintaget/sötningsmedel mycket. Jag dricker endast en kopp te med 1 sukett o mjölk idag. Förut kunde jag dricka 2-3 koppar med 2 suketter o mjölk. Nu har jag bytt ut en del till grönt te utan något i. Jag äter inte lika mkt godis, inget fika hittills heller. Förut fikade jag iaf på fredagar på jobbet, även på helgerna brukade det bli något fika och snacks/godis på kvällarna. Detta kombinerades med 1-2 goda och lite mindre nyttiga middagar fre-sön. Vi drack också ofta läsk/juice på fredagar och/eller lördagar. jag drack oftast bara ett glas men det är mycket skit i läsk.

Mat
Ätit regelbundet har jag alltid gjort och det gör jag även nu. Men jag äter havregrynsgröt till frukost, vilket är ett jättestort framsteg då jag haft dåliga barndomsminnen av det. Men det är faktiskt gott. Dock äter jag det med lite råsocker, ca 1 tsk. Ska kanske ha som mål att ta bort det där sockret med. Jag äter dessutom nyttiga mellanmål t ex keso+frukt+nötter, lättkesella+bär+lite råsocker+nötter, grönt te, vatten osv. Jag har tagit bort kolhydrater som pasta, ris och potatis. Äter just nu mest kött/kyckling och sallad/grönsaker, lite nyttigt fett i form av avocado, nötter, olivolja. Målet här är nog att ändå öka på med lite annat, har ätit lite för mkt sallad på sistone och det är ingen näring i det. Tomater är ju bra men gurka o isbergssallad eller romansallad ger inte så värst mkt. Man ska äta lite mer grova grönsaker. Jag har dessutom inte varit helt nitisk med kolhydraterna så när barnen ätit potatis har jag smakat någon potatisklyfta t ex. Jag är ingen expert på detta med näring men jag undrar om jag får i mig tillräckligt med fetter? för det som kan hända är att kroppen får för lite och då blir det inte bra heller, fett behöver man ju. Jag kan dock inte köra LCHF, det passar inte mig. Jag mår inte bra av så mycket mättade fetter.

Helgerna
Förut bestod helgerna av juice/läsk till maten, fredagsmys med lösgodis (för mkt), fika, god mat osv. Nu har jag sakta börjat vänja mig av allt det där "unnandet". Man behöver inte ha så mkt av det goda. Jag nöjer mig t ex med kesella med bär, tycker det är supergott. Man kan göra en massa olika varianter av kesellaröra, smoothie, nyttig chokladmousse osv. Det är bättre än att proppa sig äckligt mätt på lösgodis med en massa onaturliga saker och färgämnen.
Jag är väldigt stolt över att jag kunnat stå emot fika, godis m m. Nu gäller det att hålla detta.

Summa summarum, det jag ska jobba med framöver är:
1. Göra ett styrkeprogram för mig själv och planera träningen.
2. Ta bort sockret från gröten och eftermiddags mellanmålet.
3. Kolla lite mer på hur mycket fett jag ska ha till lunch o middag.
4. Laga mer grova grönsaker och kanske lite kolhydrater med lågt GI.
5. En dag i veckan får jag äta något "onyttigt": lite godis/glass el. dyl.
6. Ringa ansvarig för friskvårdsklubben på jobbet och be att få titta på gymmet, kanske kan klämma in en lunchträning någon dag?
7. En ny tjej på jobbet frågade om vi ska köra lunchpromenader och det ska jag såklart! Göra en "plan" för detta.
8. Vila! Jag vill så himla mycket men jag ska försöka vila lite emellanåt.

Min träning följande vecka ska se ut så här (än så länge):
Måndag: Medeljympa
Tisdag:-
Onsdag: Spinning medel
Torsdag:
Fredag:
Lördag: Familjejympa + ev. spinning
Söndag: Styrketräning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar