torsdag 6 januari 2011

Detox dag 3: Onsdag 5/1

Man är rätt slut de första tre dagarna. Huvudvärken är hemsk men vi har inte tagit huvudvärkstabletter då man ska undvika dessa. Vi kör på med havregrynsgröten, känns som en bra start på dagen och det mättar rätt bra. Första dagen fick jag lite kväljningar mot slutet av frukosten och lämnade ett par skedar. Igår gick lite lättare och idag smakar det rätt gott med havregrynsgröt. Där ser man..

Frukost: Havregrynsgröt, 1 rårivet äpple, kanel. Grönt te. Vatten
Mellanmål: 1 apelsin, en stor näve blandade nötter. Grönt te.
Lunch: Detoxwok från gårdagen + ca 1½ dl rött råris. Vatten (tog en snabb promenad på cirka 15 min innan lunchen)
Mellanmål: 1 avocado. Grönt te med ½ tsk honung i.
Middag: Zuccinigratäng med fårost och rostade pumpakärnor, vitkålssallad. Vatten.
Mellanmål: 1 apelsin

Zucchinigratäng (3 port)

1 tsk olivolja
8 färska tomater (jag hittade fina plommontomater)
1 gul lök
2 små vitlöksklyftor
torkad basilika eller oregano (eller både och)
salt, peppar
1½ grön zucchini (gärna hälften gul och hälften grön, jag hittade inte gul)
150-200 gr fårost/feta
Ca 1 dl rostade, osaltade pumpakärnor

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanchera tomaterna. Jag la alla tomater i en stor skål, hällde på kokt vatten och lät dem ligga ca 1-2 minuter tills skinnet släppte. Sedan ner med tomaterna i kallt vatten. Skala. Hacka.
Hacka löken och vitlöken fint.
Hetta upp olivolja i en kastrull. Fräs löken och vitlöken tills de blir mjuka utan att de får färg.
Häll i tomaterna och torkad oregano. Låt puttra på medelstark värme i ca 10-15 min. Smaka av med salt och peppar.
Skär zucchinin i ca 0,5-1 cm tjocka skivor. Lägg hälften i en ugnsfast form, häll på hälften av tomatsåsen. Lägg sedan på ett lager till av zucchinin och tomatsåsen. Smula över osten. Gratinera i ugnen tills osten smält lite. Jag gillar ju grönsakerna "al dente" så min gratäng var i ugnen cirka 10-15 minuter. Toppa med rostade pumpakärnor.
Sambon tyckte gratängen smakade jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar