torsdag 6 januari 2011

Detox

I måndags började jag och sambon en 14 dagars detox. Vi kör på ett ungefär efter Ulrika Davidssons metod. Jag har bara läst på nätet om hennes metod, hittat en del recept och kört lite egna hopkok baserat på det man får äta. Det vi äter och dricker är: grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, nötter, frön, avocado, olja, grönt te, vatten, färskpressade juicer. Vi äter ibland också rött råris och quinoa, fetaost och fårost. Har ännu inte ätit potatis men det står i vissa recept så någon gång kanske man kan äta det. Vi äter också havregrynsgröt till frukost.
Vi avstår alltså från kött, fisk, fågel, mjölkprodukter, nästan alla kolhydrater i form av ris, pasta, koffein, alkohol. cigaretter, vitt mjöl, socker, smör osv.

Det blev en stor omställning med denna kost. Under julhelgen har vi ätit en massa god mat, fikat och gottat oss. Vi kände båda att det nu var dags att ta itu med oss själva och försöka gå ner i vikt. Vi gör egentligen inte detoxen enbart för att gå ner i vikt utan vill rensa kroppen från allt skit som vi gått i oss. Egentligen ska man köra ekologiska produkter i detoxen men jag har inte gjort det. Vi har inte ekonomin till det just nu så det får bli ekologiskt om det finns något till bra pris. Vi har också ätit havregrynsgröt de första tre dagarna, detta ska man undvika enligt Ulrika Davidssons metod. Eftersom jag började blogga idag så kör jag en liten genomgång av de första tre dagarna.
Man ska även försöka ta det lugnt, sova ordentligt och inte stressa. Här blir det lite problem för mig men jag gör så gott jag kan. Man ska egentligen inte träna hårt men jag vill ändå köra mitt favoritpass på Friskis på måndagar. Har även planerat in lite yoga och promenader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar