lördag 15 januari 2011

Detox dag 12: Fredag 14/1

Då var det fredag igen! Veckorna går fort tycker jag. Vägningen imorse visade +1 kg.. hmm.. lite konstigt men kan bero på flera saker: hormoner, salt (inte saltat mindre under detoxen vilket man skulle gjort) eller så kanske kroppen tar det lugnt vad vet jag. Skitsamma egentligen då jag gått ner 2,5 kg på nästan 2 veckor så det är ju inte helt fel. Lite rädd att jag kommer gå upp en massa när jag börjar äta mer "normalt" igen. Men jag ska försöka att inte äta så mycket kolhydrater, socker osv. Det som varit positivt med detoxen är ju att man ätit så mycket grönsaker. Jag gillar grönsaker annars också och försöker äta en del men det blir ju inte lika mycket när man äter kött. Barnen är ju också lite kräsna med många grönsaker så det är något man måste tänka på när man lagar mat till hela familjen. Har blivit en del matlagning de här två veckorna då barnen fått annan mat eller åtminstone kött/fisk varje dag. Men det är ju en bergänsad period så det har varit helt ok för min del. Jag ska iaf försöka fortsätta äta mycket grönsaker, t ex zucchinigratängen var god. Den skulle man kunna ha lite kyckling eller kött till i vanliga fall. Ska skriva ner receptet på den andra zucchinigratängen för den blev mycket godare än den första tycker jag. Sambon tycker också att maten har varit god och vill fortsätta äta "detoxmat" blandat med lite annat.

Frukost: Vatten med citron och ingefära. ½ kopp grönt te. 1 dl sojayoghurt, 1 tsk honung, fruktsallad (samma som igår).
Mellanmål: 1 apelsin, en näve blandade nötter. Grönt te.
Lunch: Selleribiffar, sallad, gurka, tomat.
Mellanmål: några nötter (hade ingen frukt o hittade ingen ätmogen avocado denna dag), grönt te.
Middag: Sallad med sparris (isbergssallad, coctailtomater, sparris, rostad mandel), balsamvinäger, olivolja
"Fredagsmys": bbq-mandlar (Willys, supergoda!), ca 75 gr. Vatten.

Fredagsmyset blev kanske lite onödigt men middagen blev så lätt och mättade inte så länge. Bbq-mandlarna innehåller ju en del fett och ganska mycket salt o kryddor men det fick bli det den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar