fredag 21 januari 2011

TGIF

Äntligen fredag! Veckan har gått superfort tycker jag men det gör tiden för det mesta. Vägningsdag är det på fredagar för mig och imorse visade vågen minus igen. Fantastiskt kul tycker jag då jag varit lite on/off under hela hösten och tragglat fram och tillbaks. Inte riktigt haft orken eller motivationen pga det som jag skrivit om förut.
Viktnedgången hittills ser ut såhär:
v. 1 (första veckan detox): -3,5 kg
v. 2 (andra veckan detox): +1 kg
v. 3 (denna vecka, alltså egentligen bara 5 dgr): -3 kg !!!

Ja märkligt hur det kan svänga så mycket. Kanske vätska, hormoner, kosten, träningen? vem vet.. Jag fixerar mig dock inte blind på vikten utan är mest nöjd för att jag kan ha vissa kläder som satt lite för tight för några veckor sedan. Fast man blir ju otroligt glad när vågen visar minus och den vikten jag hade imorse har jag inte haft på väldigt länge, sist var nog efter någon magsjuka haha..

Idag bakade jag på jobbet. Har den förmånen att chefen låter mig baka till alla anställda på vår mottagning. Det blev en härlig kladdkaka som jag bakat många gånger förut. Smakade lite på smeten men hoppade över fikat. Jag var inte ens speciellt sugen. Konstigt det där för jag har förut alltid haft sötsuget men nu är jag inte så sugen längre. Jag kan lätt sitta bredvid alla andra som fikar gott eller gå förbi lösgodiset i affären och inte bli speciellt sugen. Jag känner nästan inte igen mig själv längre.
Finns en del andra saker som händer i mig just nu tror jag. Känns som att det har skett en förändring. Sommaren/hösten var ganska mörk och tung, kändes som jag kravlade på botten av ett djupt mörkt hål där ett tag.. sen hände något, började se ljuset igen och sakta men säkert föll bitarna på plats. Julen var toppen, bästa julen på många år tror jag. Nyår var också härligt kravlös och avslappnad med lite knytisaktig och familjevänlig nyårsfest med goda vänner och glada barn. I mellandagarna gjorde vi i ordning Elias rum. Äntligen fick han en ny säng och en bokhylla med bra förvaring. Att se hans ögon tindra när han såg sitt nya rum, ja man kan inte annat än bli glad. Sedan hade jag gått och tänkt på detta med nystart ang. hälsan/vikten flera veckor innan jul, ja egentligen går jag jämt och tänker på sådant, att jag borde äta nyttigare och träna mer men det behövs ofta några veckors betänketid och planering. Jag och Jesper (sambon) bestämde iaf att vi skulle köra på detox för att rensa ut allt skit ur kroppen och få en fräsch start på "vårt nya liv". Gjorde ju susen och det var en prövning. Det var jobbigt vissa gånger men jag var otroligt motiverad och skötte mig de där två veckorna. Motivationen sitter i och jag mår bättre än på länge. Kroppen känns bra, jag är otroligt peppad att träna och det känns just nu skitkul. Sedan vet jag att det lätt kommer en dipp och man känner sig mindre motiverad men jag ska njuta av den här känslan nu och försöka komma ihåg den när det börjar gå neråt. Det var länge sedan jag kände mig så upprymd, motiverad, energisk och ja.. vågar man skriva det ens.. lycklig. Det är många saker som kunde vara bättre men jag mår toppen just nu och det är en bra grund att stå på. Förra årets onda cirkel har börjat vända, en sak i taget..
Så då undrar jag.. var det en tidig 30-års kris jag hade? hmm.. jag känner iaf att jag går igenom en fas just nu där jag får små "aha-moments" och tankar om livets stora frågor kommer upp. Vad är meningen med livet? är det varje dag som är meningen med livet, det lilla och det stora? Vad är min uppgift? När man tar bort allt det där självklara, att uppfostra och ta hand om barnen, jobba osv. Vad finns då kvar? Oroa er inte, jag håller inte på att bli religiös..
Jag kan se ett mönster i mitt liv. Mellan några års mellanrum kommer det dippar, någonting händer (små/stora kriser?) och jag börjar gå igenom mitt liv. Allt skit som hänt kommer upp, jag måste liksom gå igenom alla saker igen. Och vad betyder detta? har jag inte bearbetat allt eller är det normalt? ja vem vet.. jag lever livet iaf och det är väl så här det ska vara.. fan jag börjar kanske bli vuxen trots allt. Som sagt.. hjärnan är full med funderingar, stora som små. Hur som helst är det här inlägget otroligt blandat.. jag går från hälsa/viktnedgång och in på lite djupare saker.. gott och blandat var titeln. Kommer nog bli så framöver. Men jag kommer skriva mycket om mat, för det är mitt största intresse och min passion. Ska se om jag hittar på lite olika teman eller så. Har ett litet lunchtema som nästan är klart som jag tänkte dela med mig. Och det kommer inte bara bli "hälsomat", blandat där med!

Trevlig helg om det är någon som läser..

Så kör vi dagens då.. kanske börjar bli lite tradigt.. får se hur länge jag orkar hålla på. Blunda ni som inte vill läsa.

Frukost: Vatten med citron och ingefära. Havregrynsgröt med kanel, 1 tsk råsocker, 1½ dl minimjölk. Grönt te. 2 kokta ägg. (stor frukost men man står sig på den ett tag och den här frukosten är ur boken "isodieten" dock ingår ju sockret inte egentligen men jag kör på det ändå).
Mellanmål: 1 dl keso, 3/4 äpple, kanel. Svart te med mellanmjölk, 1 sukett.
Lunch: Zucchinigratäng med köttfärs från onsdagens middag (riktigt god!)
Mellanmål: ett par matskedar kladdkakssmet, svart te med mellanmjölk, 1 sukett. Var inte så hungrig idag så jag skippade ordentligt mellanmål.
Middag: Kyckling, sallad, gurka, tomat, lättmajonnäs, vatten. (/barnen fick pitabröd att fylla med kyckling o grönsaker. Jag la kycklingen i stora salladsblad, som wraps typ)
Fredagsmys (måste man ha): Nyttig chokladmousse

Nyttig chokladmousse 2 port.

3 äggvitor
2,5-3 msk kakaopulver
socker/vaniljsocker/sötningsmedel/agavesirap/sukrin el. annat sött efter smak

Vispa äggvitorna till hårt skum. Se till att ingen äggula hamnar i vitorna och att bunken är helt ren och fettfri, annars kan man misslyckas med att vispa vitorna hårt.
Blanda i kakaopulver och socker/annat efter smak. Klart! Hur snabbt som helst, fluffigt, ganska nyttigt och ett bra alternativ för den som håller igen på onyttigheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar