torsdag 27 januari 2011

Lite nyttigare plättar

Härom dagen när jag vabbade fick barnen en lite godare lunch än vanligt. Jag tog en klassisk pannkakssmet men bytte ut mjölet till dinkelsikt, tog lättmjölk (egentligen ska man kanske använda fetare variant till barnen men mjölken gick ut precis så jag ville använda den), brukar ofta ta havremjölk istället för komjölk också. När jag sedan stekte plättarna och hade hällt i smeten så geggade jag in ca 1 tsk grovrivet äpple i varje plätt. Sedan vände jag dem och stekte snabbt. de blev riktigt goda! barnen gillade dem också och märkte nog inte ens att det var äpple i.

Receptet blev följande:

Äppelplättar, 4 port.

2 ägg
6 dl mjölk/havremjölk
1 tsk salt
3 dl dinkelsikt
2 äpplen
Smör att steka i

Knäck äggen i en skål och vispa sönder dem. Vispa i hälften av mjölken, salt och mjöl. Vispa så smeten blir slät. Vispa i resten av mjölken.
Värm plättlaggen/stekpannan och klicka i lite smör. (Alt. smält smör i en panna och häll i smeten). Riv lite äpple i taget, den blir brun annars. (Alt. Riv allt äpple i en skål o pressa över citron så blir äpplet inte brunt). Häll i smet i stekpannan, lägg på ca 1 tsk rivet äpple på varje plätt och stek klart på båda sidor. Jag tryckte ner äpplerivet i smeten så att det inte hamnar på ytan enbart. Annars fastande de lätt i stekpannan när man hade vänt dem.
Smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar