lördag 8 januari 2011

Detox dag 6: Lördag 8/1

Sjätte dagen av detox.. fortfarande helt ok men vi börjar båda bli sugna på något gott till kvällen. Barnen åt lördagsgodis och det doftade rätt gott från deras påsar. Men jag håller mig hårt till detoxkosten, förutom havregrynsgröt till frukost och 3 små klyftpotatisar (hemmagjorda). Det var dagens (och hela veckans) synd men känns inte så farligt ändå. Ingen huvudvärk längre. Ganska pigg. Funderar redan på nästa veckas mat, vill gärna variera mig och hitta på lite rolig mat än bara sallad och soppa. Hittills tycker jag vi har ätit rätt god mat och det har varit variation på det. Imorgon är vi bortbjudna på födelsedagsmiddag men som tur är har vi förvarnat om detoxen och sambons mamma är snäll och anpassar sig. Det är ju inte helt omöjligt med detoxmat men jag vill inte vara till besvär för någon.

Imorse gick jag upp vid 7 för att vara på Friskis kl 9 med mamma. Kul om vi båda kommer igång med gymmandet och kul att göra något tillsammans. Oftast ses vi bara när hon ska vara barnvakt eller om någon fyller år. Men nu har vi ju en bra anledning att ses. Jag har gått på gymintro typ tre gånger under mitt vuxna liv men kommer aldrig igång med styrketräningen tyvärr. Skulle dock behöva stärka kroppen då man sitter mycket vid datorn på jobbet och två ganska täta graviditeter satt sina spår. Har gått hos en kiropraktor i snart ett års tid för att få ordning på ryggen. Pga foglossning under graviditeten med yngsta sonen och snedbelastning hade jag en snedroterad höft bl a. Inte så bra. Men nu känns det bättre, dock är det något jag känner av lite då och då, hugger liksom till som en rak linje över ländryggen ibland t ex när jag böjer mig ner. Jag tror i alla fall att styrketräning skulle vara bra. Bra för hållningen också.

Frukost: Vatten med citron och ingefära. Havregrynsgröt, 1 rårivet äpple, kanel. Grönt te.
*Lätt styrketräning ca 40-45 min.*
Mellanmål: En banan (efter träningen). 1 apelsin, grönt te när jag kom hem.
Lunch: Råris med ratatouille. Vatten.
Mellanmål: Grönt te, ½ avocado, färsk ananas, kärnorna från 1/4 granatäpple
Middag: Ugnsrostade rotfrukter och grönsaker (sötpotatis, paprika, morot, rödbetor, broccoli), quinoa och rostade pumpafrön ("syndade" med 3 små klyftpotatisar)
Mellanmål/Lördagsgott: Jordgubbs- och apelsindrink med passionsfrukt

Min ratatouille (ca 3 port. )

2 tsk olivolja
1 gul lök
ca 1 tsk var av torkad rosmarin, oregano, basilika och timjan (alt. "herbes de provance", torkad eller fryst)
1 röd paprika
1 gul paprika
½ aubergine
½ zucchini
1 burk/tetra krossade tomater
Ev. lite vatten
1 stor el. 2 små vitlöksklyftor
Havssalt, nymalen svartpeppar

Hacka löken grovt. Hetta upp olivolja i en stekpanna och fräs löken tillsammans med örterna på medelvärme utan att de får färg. (Tips: jag brukar steka lök med salt, då bränns de inte lika lätt. Saltet drar ur lite vätska).
Skär under tiden paprika, aubergine och zucchini i bitar. Fräs först paprikan med löken i ca 5 minuter. Lägg sedan i aubergine och zucchini. Fräs alla grönsakerna i ca 5 minuter till och tillsätt sedan krossade tomater. Pressa i vitlöken. Låt koka på medelvärme i ca 15 min eller tills grönsakerna fått önskad konsistens. Jag tillsatte lite vatten (sköljde ur tetran med tomaterna) när ratatouillen hade puttrat på ett tag. Smaka av med salt och peppar. Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar