måndag 24 januari 2011

Hemma

jaha.. då börjar veckan med en halvjobbig natt, halsont och vab. Vad snabbt man glömmer vilken lyx det är att få sova en hel natt utan avbrott. Lyckades gå lägga mig i hyfsad tid igår men blev väckt av äldsta sonen Elias då han hade både halsont och växtvärk i armarna. Svårt att veta vad som är sant ibland, han hittar gärna på lite saker för uppmärksamhet och för att slippa dagis. Dock tror jag att halsontet stämde iaf för han hade sagt det igår när han var med farmor och han såg lite matt ut igår kväll och var lite varm i pannan. Lillebror fick också stanna hemma, dagis stänger dessutom tidigare idag så jag var lite lat och lät honom vara hemma också. Båda är ganska pigga och tävlar med sina bilar på vardagsrumsbordet. Så vad ska man hitta på en dag som denna? vädret ute är ju inte alltför roligt. Baka kan man ju inte göra när man inte kan äta av det. Kanske baka lite nyttiga frallor o slänga in dem i frysen iaf. Blir så rastlös av att ha hela dagen framför mig och kan ändå inte sitta i soffan och lata mig så lika bra att utnyttja dagen till max. Vaknade dessutom med halsont själv, vet inte om det var draget då sonen lämnade sovrumsdörren öppen när han var där eller om jag fått någon rolig basilusk i mig. Vill verkligen inte bli sjuk nu när jag har ett riktigt bra flow med träning och mat men vad göra.. Glömde ju dela med mig av veckans matlista, kanske finns någon där ute som vill ha inspiration?

Måndag: Köttfärssoppa med rotfrukter
Tisdag: Fiskpinnar med ris
Onsdag: Ugnsfalu med sallad, (ris/bulgur till barnen?)
Torsdag: Ugnsstekt kyckling med oliver och vitlök
Fredag: "Nyttiga" köttfärsbiffar med fetaost (gömmer lite riven morot i + blötlagda havregryn)
Lördag: En god köttbit, grönsaker och sås (barnfria, födelsedagsfest till kvällen) (Tips! Willys har färsk oxfilé till bra pris denna vecka)
Söndag: Lax

Denna vecka kommer Jesper få laga lite mer mat än han brukar och har gjort på länge. Jag har lagat mat nästan helt och hållet under detoxen och förra veckan. Han hämtar ju på tisdagar och torsdagar så då lagar han maten i vanliga fall. Dessutom ska jag på after work (förhoppningsvis) på onsdag så då får han laga sin ugnsfalu-rätt. På söndag ska jag på "halv åtta hos mig"-middag hos kompis C. Vi har sedan i höstas kört den "tävlingen" oss emellan och hennes tur har kommit. Så dr får Jesper laga lax (som jag inte äter). När jag skrev veckans mat så insåg jag att den inte alls var så inspirerande haha.. jag ska se om jag inte kan skriva ner receptet på köttfärssoppan iaf för den är jättegod tycker jag. Och barnen äter den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar