torsdag 13 januari 2011

Detox dag 10: Onsdag 12/1

En helt ok dag idag, dock är man sugen av och till på "vanlig" mat. Fick en sen julklapp från Finland som innehöll godis och det frestar ju när det ligger i skåpet (iofs var de till barnen ha ha). Känns som dom bara ropar på mig "kom och ät mig".
Känns som jag gått upp i vikt. Vet inte varför egentligen, den här maten är ju inte speciellt onyttig. Dock får man ju i sig fett från nötter, olja osv. Jag har ju vägningsdag på fredag så får se vad vågen visar. Men jag gissar på att jag gått upp.

Idag var jag inte alls sugen på havregrynsgröt så jag skippade den. Pga begravningen struntade jag i lunchen som bjöds (landgång) och åt en banan som jag hade med mig. Det blev en sen lunch på jobbet med detoxmat istället. Kändes otroligt bra att stå emot när alla andra satt och åt landgång med en massa grejer på och fikade med prinsesstårta. Men frestad var jag..

Frukost: Vatten med citron och ingefära. 1 dl sojayoghurt, 1 tsk honung, fruktsallad (färsk ananas, 1 kiwi, ½ äpple, 1/4 granatäpple, 1 apelsin, några pecannötter). Grönt te.
Mellanmål: 1 apelsin, blandade nötter.
Lunch: 1 banan. Mineralvatten.
Mellanmål: Zucchinigratäng från gårdagen. Vatten.
Middag: Ugnsrostade grönsaker (fänkål, rödbetor, morötter), ångad broccoli och lite hemgjort pesto (på pumpafrön). Vatten.

Pesto på pumpafrön

1 kruka basilika
1-2 msk hackad persilja
1 vitlöksklyfta
ca 4-5 msk rostade pumpafrön/solrosfrön
Havssalt, nymalen svartpeppar
0,5-1 dl fin olivolja
Ev. vatten

- Mixa basilika, persilja, nötter/frön och vitlök med mixerstav.
- Krydda med havssalt och peppar.
- Häll i olivoljan och blanda/mixa. Jag tog lite mindre olivolja och hade i lite vatten för att få lösare konsistens.       Man gör som man tycker. Olja är gott med men fett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar