måndag 16 maj 2011

Mmmm....

..Mango! Min nya favorit. Den förtjänar ett eget blogginlägg, så god är den. Lånar en text från en blogg som jag råkade surfa förbi (http://proana.bloggsida.se/):
"100 g Mango 69 kcal
0,3 g fett, 15 g kolhydrater
Mango kommer ursprungligen från Burma i Himalaya. Efter banan så är mango den viktigaste tropiska frukten i världen. Mangon är ovanligt rik på betakaroten och är också en god källa till c-vitamin och kalium. Mango är rik på flera grupper av antioxidanter. I kroppen omvandlas antioxidanten Karoten, som Mangon är mycket rik på, till A-vitamin. A-vitamin är bra för synen, skelettet, huden, slemhinnorna, imunförsvaret, tillväxten och fosterutveckling. Betakaroten i Mangon är också bra för huden. Även antioxidanten C-vitamin i mangon stärker blodkärl, hud tänder och skelett".

Mina två favoritrecept just nu med mango är mangodrinken eller mangosorbet som jag testade ikväll.

Mangosorbet, 1 pers.

½ pkt fryst mango
1/4 färsk ananas
Saften från 1 apelsin
några matskedar kallt vatten

Mixa allt förutom vattnet i en mixer eller med stavmixer. Eftersom mangon är fryst kan det vara lite knepigt, jag fick skaka lite på min mixer för att få fart på frukten. Slängde i lite vatten för att göra det smidigare. Häll upp i ett fint glas och ät direkt!

Annat jag ätit men aldrig gjort själv är mangosalsa, riktigt gott till grillat kött! Blir säkert en del mangorecept framöver.. mmmm mango!

Lite knepigt att skära runt den platta stenen men det går bra med en liten kniv. Och det är värt besväret!
.

1 kommentar: