söndag 8 maj 2011

Detox dag 3: söndag 8 maj

Dag tre. Går ganska bra det här tycker jag. Vaknade ganska tidigt av att Elliot kom in till mig men konstigt nog somnade vi båda om och sov till 8:20! wow.. det är sovmorgon för mig. När man läser om detox står det att man ska ta det lugnt under tiden, försöka vila/sova mycket, boka av saker och inte stressa.
Vi har haft en toppendag idag. Vi cyklade till en lekpark, kollade på djur, åt picnick, cyklade vidare och köpte glass och lekte lite till. Har även hunnit med att handla inför nästa vecka, fixa lite här hemma och tagit en powerwalk! 55 minuter i ganska snabbt tempo, blev t o m lite svettig men skönt var det. Meditation för mig. Brukar oftast lyssna på musik när jag går men på sistone har jag slutat med det, behöver lite lugn och ro för hjärnan har jag märkt. När jag lyssnar på musik (vilket jag gillar) så är jag så inne i musiken. I tystnad hör man ju faktiskt vad man tänker.

Matmässigt har det gått bra idag, jag är dock lite smpåhungrig av och till och ibland får man ta till lite nötter, vatten eller te för att få energi. Men jag håller mig till detoxmaten iaf och det ger jag mig själv tummen upp för. Imorgon ska sambon också börja detoxa, får se hur han klarar det denna gång. Jag tycker redan efter dessa tre dagar att det är något lättare än förra gången. Kan bero på att jag började på en fredag istället och även att jag visste lite vad detoxen innebär. Nu känner jag mig iaf peppad till att göra detta i ca två veckor till. Hör kommer en dagens!

Frukost: 1 glas varmt vatten med citron. Havregrynsgröt, 1 rivet päron, kanel. Grönt te.
Mellanmål: 1 äpple, en näve blandade nötter, vatten.
Lunch: Grekisk sallad, vatten.
Mellanmål: Banan, 1½ tsk jordnötssmör (ekologiskt, innehåller endast jordnötter o havssalt)
Middag: Rårisfylld paprika, citronmarinerad broccoli
Motion: 55 min powerwalk
Mellanmål: Apelsin- och jordgubbssorbet med passionsfrukt (mixa frysta jordgubbar med pressad apelsin, rör ner en passionsfrukt), rött te med sojamjölk, 1 tsk honung

Rårisfyllda paprikor, 2 port

2 paprikor
1 dl rött råris, kokt med lite salt
1 msk olivolja
½ gul lök
1 selleristjälk
1 morot
1 tomat
1 tsk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
½ dl gröna oliver
3 msk rostade solrosfrön
ca 10 färska basilikablad
1 msk hackad persilja
salt och peppar
50 gram fetaost

Koka riset. Sätt på ugnen på 200 grader. Koka upp vatten med lite salt i en kastrull som rymmer två hela paprikor.
Skär av locket på paprikorna, gröp ur dem. Koka paprikorna ca 4-5 minuter. Häll av vattnet och skölj dem i kallt vatten.
Hacka lök, stjälkselleri och morot fint. Fräs dem i olivoljan tills de är mjuka. Lägg i hackad tomat, tomatpuré och pressa vitlöken i lökfräset. Hacka oliverna, solrosfrön, basilika och persilja och häll i pannan tillsammans med riset. Blanda ordentligt, smaka av med salt och peppar.
Fyll paprikorna med fyllningen, smula över fetaost och lägg på paprikalocket. Lägg paprikorna i en ugnsfast form och grädda i ugnen i ca 20 minuter.
Servera med sallad eller annan grönsak.

2 kommentarer:

  1. Ha ha.. "Saltkakan" var bra. Jag kör på, får se var jag hamnar.

    SvaraRadera