onsdag 4 maj 2011

Curry nam nam

Saknas lie matinlägg här på bloggen tycker jag så jag delar med mig av tisdagens middag här hemma på slottet. Currysoppa med kyckling och hembakta tunnbröd. Smaskigt värre!

Jag gör ofta soppor men försöker att ha så lite ingredienser i dem som möjligt. Jag gör mer en "soppbas" och så lägger jag olika tillbehör i skålar så alla kan ta det de gillar. Mina barn gillar när de kan se att det inte är en massa "konstigheter" i maten. Då kan de lägga i lite av varje. En gillar kanske majs, paprika och kyckling och den andre bara majs och kyckling. Alla blir nöjda!

Johannas curry nam nam soppa, ca 6 port.

2 tsk smör
1 stor gul lök
ca 2 tsk curry (el. mer beroende på hur starkt man vill ha det)
1 burk kokosmjölk (ej light), gärna ekologisk
2-3 burkar vatten (burken från kokosmjölken)
2 kycklingbuljongtärningar
3 medelstora morötter
1 kg kycklingfiléer, jag hade 4 st stora alt. 1 färdiggrillad kyckling el. kycklingrester (blir ganska mycket kyckling så om man vill ha lite mindre, minska med en filé)
Salt, peppar och ev. 2-3 tsk olja
1 stor röd paprika alt. 2 lite mindre av valfri färg
Ev. ris, nudlar, matvete eller pasta till servering om man vill ha soppan matigare
Ev. 1 burk majs om man vill ha mer grönsaker

Skala och hacka löken. Fräs löken i smöret utan att det tar färg. Fräs curryn några minuter när löken blivit lite mjuk. Häll på kokosmjölk, vatten (ta 2 burkar till en början) och buljongtärningar. Koka upp.
Skala morötterna och skiva i ca 0,5 cm tjocka skivor. Lägg dem i soppan och låt koka ca 5 minuter. Tärna paprikan ganska fint och lägg i en skål. Tärna kycklingen och fräs den med salt och peppar i lite olja alt. lägg rå kyckling i soppan. Om kycklingköttet är rått, koka några minuter tills köttet är genomkokt. Annars kan man lägga i tillagad kyckling i soppan eller ha den vid sidan om i en skål. Smaka av soppan med salt och eventuellt mer curry. Klart!
Man kan givetvis slänga i resterande ingredienser i soppan eller göra som jag; servera finhackad paprika (gärna röd för färgens skull), tillagad kyckling, majs och ev. ris/pasta i separata skålar så var och en kan ta det de gillar. Värmande och gott!

Till soppan lagade jag tunnbröd under tiden som soppan stod på spisen!

Mjuka tunnbröd, 12 st

4 ½ dl vetemjöl
2 tsk salt
1 ½ tsk bakpulver
60 gram mjukt smör (alt. smör- och rapsolja)
2 dl vatten (börja med 1½ dl)
1 msk anisfrön, gärna stötta

Blanda alla torra ingredienser inklusive anis i en bunke. Rör ner smöret med en gaffel och tillsätt vatten. Rör/knåda till en deg. Tillsätt eventuellt mer mjöl om degen blir för kladdig. Dela i 12 bitar. Kavla ut varje bit till en tunn platta, gärna med en kruskavel. Värm en stekpanna tills den är riktigt varm. Stek/grädda bröden på båda sidor i ca 20 sekunder. Lägg gärna under en bakduk för att hålla dem varma. Snabbt, enkelt och framför allt gott bröd!
Källa: "Tillfällen att njuta en liten smula" av Therese Wikström

1 kommentar: