lördag 7 maj 2011

Detox dag 2: lördag 7 maj

Dag två. Jahapp. Vaknade och mådde rätt dåligt. Tror att det är någon pollenreaktion för kusinen som också lider av pollen mådde dåligt igår.Tar ju mediciner men har även varit förkyld i veckan och imorse vaknade jag med halsont samt "groggy"-känsla. Kanske kombination av båda pollen och förkylning. Inget att göra. Kl 7 kom min lilla gosing Elliot till mig och började prata om allt möjligt. "Mamma, ska vi gå upp?", "Mamma ska du göra frukost till mig?", "Mamma jag vill gosa" och givetvis "Mamma jag älskar dig".. kan man bli annat än glad? Idag har varit en sån där dag då jag tittat på mina barn i tid och otid och bara känt lycka.. "wow, vilka fina barn jag har och hur mycket jag älskar dem".

Min mamma fyllde år igår, hela 49, och vi var ditbjudna idag på grillning. Fint väder som tur och vi satt utomhus hela dagen. Barnen spelade fotboll och lekte och var glada och snälla. Toppen. Trist bara att jag börjat detoxa precis nu för det hade varit gott med all god mat som det bjöds på. Fuskade dock med ett litet kycklingspett och lite fyllning av västerbottenpaj. Men jag skippade tårtan, vinet, kakorna, potatisgratängen och brödet. Åt mest grönsaker, lite halloumi och feta. Frukt och grönt te. Bra där.

Så här har dagen sett ut. Enda motionen idag blev städning här hemma men det räckte för en trött själ. Imorgon ska jag försöka få till någon slags träning. Jag känner mig ganska orkeslös, lättirriterad och har haft lite huvudvärk av och till men inte så farligt som jag hade ställt in mig på. Kanske är lättare att starta detoxa när man inte jobbar, det råder Ulrika Davidsson vars metod jag följer. Dock måste jag hitta ett annat frukostalternativ då havre inte ingår i denna detox egentligen. Jag körde ju iofs på havregrynsgröt sist också och det gick bra.

Frukost: 1 glas ljummet vatten med citron. Havregrynsgröt, 1 rivet päron, kanel. 2 omega 3-kapslar. Grönt te.

Mellanmål: 1 äpple, en liten näve blandade nötter. Vatten.

Lunch: Rotselleri- och morotsbiffar. Vatten.

Mellanmål: 1 banan.

Hos min mamma: morotsstavar, rädisor, sallad, gurka, tomat, lite hoummus, 1 litet kycklingspett, lite västerbottenfyllning, halloumi, feta, vatten, vindruvor, melon, grönt te.

Sen middag: 1½ glas gazpacho, några skedar rårisfyllning till morgondagens middag (fyllda paprikor)

Kväll: 3 små frukt- och nötbollar

Gazpacho, 1 port

½ liten rödlök
En bit gurka, ca 7 cm
1 liten morot
2 tomater
½ röd paprika
Havssalt, svartpeppar

Skär alla grönsaker i mindre bitar och lägg ner i en mixer. Mixa till en slät soppa. Smaka av med havssalt och peppar.

Frukt- och nötbollar, ca 10 st

4 aprikoser, strimlade
8 torkade dadlar, skurna i bitar
ca en näve cashewnötter el. andra nötter

ca ½ dl fint hackad och rostad mandel el. annan nöt/sesamfrön/kokos eller annat gott

Mixa aprikoser, dadlar och nötter i en matberedare. Tillsätt några droppar vatten och form till små bollar. Rulla i den rostade mandeln alt. annan ingrediens. Man behöver inte rulla dem i något om man inte vill men jag tycker de blir godare med den rostade mandeln och känns lite lyxigare. Förvara i tättslutande burk i kylskåp.

1 kommentar: