tisdag 10 maj 2011

Detox dag 5: tisdag 10 maj

Inte så värst mycket att rapportera idag. Det går fortfarande bra med detoxen. Beställde Ulrika Davidssons bok "Gå ner i vikt och rena kroppen med detox" och nu har jag mycket mer "kött på benen" angående detox. Märker att jag ätit lite fel, inte medvetet dock. Hon har delat in detoxen i två faser. I första fasen ska man inte äta så mycket av nötter, fårmjölksbaserade ostar, bönor m m , utan mest grönsaker, bär och frukt. Jag har ju tagit till nötter och frukt som mellanmål men jag får nog försöka minska på just nötter och ersätta med annat. Inte heller sojayoghurt, quinoa, råris eller linser ska man äta så mycket av. Så nu får jag tänka till lite med maten tror jag. Fick i alla fall en hel del inspiration och recept från boken och ska försöka laga lite från den. I fas 2 kan man börja äta lite mer nötter, råris, quinoa, fårostar m m. Försiktigt lägger man också till kyckling, fisk, skaldjur och ägg. Helst ska man enligt denna metod undvika komjölksbaserade produkter. Just nu känns det faktiskt som att jag skulle kunna sluta dricka vanligt mjölk i teet annars dricker jag ju inte mjölk, har det bara till gröten.

Detoxveckomatsedeln för denna vecka ser förresten ut så här:

Måndag: Zucchinigratäng
Tisdag: Råris med ratatouille
Onsdag: Potatissallad
Torsdag: Minestronesoppa
Fredag: Quinoasallad med grönsaker och halloumi
Lördag: Ugnsrostade grönsaker med pumpafrön och chevre
Söndag: Vegetarisk thaigryta

Dagens mat:

Frukost: Citronvatten. 2 dl fruktsallad med 1 dl sojayoghurt, 1 msk rostad kokos, några hackade nötter. Grönt te.
Mellanmål: 1 äpple, 5 mandlar. Rött te med sojamjölk, ½ tsk honung.
Lunch: Zucchinigratäng, tomat-avocado-rödlökssallad (m. olivolja o basilika, havssalt o peppar). Rött te med sojamjölk, ½ tsk honung.
Mellanmål: 1 banan, blandade nötter. Ramlösa citron.
Middag: 1 torkat fikon. Råris med ratatouille.
Mellanmål: 1 päron, galiamelon. Rött te med sojamjölk, ½ tsk honung.

1 kommentar:

  1. Ohh, vilka goda rätter............Du sköter dig bra...FORTSÄTT.

    SvaraRadera