onsdag 2 februari 2011

Veckans mat

Då kör vi veckans matlista som jag helt glömt bort i bacillvevan.. inte så extremt inspirerande denna vecka heller kanske men nu har jag inte orkat anstränga mig jättemycket.

Måndag: Rester från helgen; spaghetti och hemlagade köttbullar (hade i frysen)
Tisdag: Bulgur, marinerade kycklingben, kokta majskolvar & tomat- och avocadoröra
Onsdag: Pasta med köttfärssås till barnen/ zucchinigratäng med köttfärssås till vuxna
Torsdag: Kyckling- och nudelsoppa
Fredag: "Knaprigt fläsk (fläskfärs) på salladsbädd med limesås och chili" (testar nytt recept) Ris och mildare köttfärs till barnen, alt. gör jag små biffar till dem på fläskfärsen
Lördag: Helstekt kyckling, ugnsrostade grönsaker & potatis
Söndag: Lax & ris till Jesper och barnen, fläskkotlett till mig

Kan dela med mig av mitt sätt att göra bulgur.. och annat gott som vi åt igår.

Gyllene bulgur, 5-6 port.

2 tsk olivolja
2 tsk smör
2 tsk gurkmeja
2 grönsaksbuljongtärningar
Ev. salt
4 dl bulgur
7 dl vatten

Hetta upp olja, smör och gurkmeja i en kastrull. Fräs ett par minuter. Häll i bulgur och rör om så alla små korn täcks av fettet och kryddan. Häll på vatten och buljongtärningar och låt koka upp. Koka på svag värme tills bulguren är färdig, min tog ca 15-20 minuter har jag för mig. Jag använde mellangrov bulgur. När bulguren är klar, rör runt med en gaffel så blir det fluffigt istället för klibbigt. Gott är också att ta en finhackad lök och fräsa med i början. Man kan även använda kycklingbuljong, det blir också gott.

Tomat- och avocadoröra, 2 pers.
1 avocado
2 medelstora tomater
2 tsk olivolja
Havssalt, nymalen svartpeppar

Tärna avocadon, hacka tomaten i ungefär lika stora bitar och lägg i en skål.
Häll på olivolja, havssalt och peppar. Rör om och smaka av.
Gott till kyckling, kött, grillat eller t ex på en rostad baguetteskiva som förrätt (man kan blanda i räkor o lite lime om man vill ha lite mer på).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar