fredag 25 februari 2011

Herrgårdsweekend

Längtar till vår herrgårdsweekend imorgon. Denna gång ska vi åka till Söderfors herrgård utanför Uppsala någonstans. Får väl se vad recensionen blir denna gång. Vi har under de senaste fyra åren hunnit besöka Friiberghs herrgård, Skebo herrgård och senaste var Gimo herrgård.

Friiberghs var helt underbart. Jättefint ställe, otroligt proffsig och serviceminded personal. God mat. Jag var gravid när vi var är och till maten fick jag olika alkoholfria viner och speciella ostar som jag kunde äta. Det kändes trevligt att få den omtanken. Vi fick även massage i spat, dock var det inte så gravidanpassat och kändes som man inte riktigt fick valuta för pengarna. Men det var ändå skönt att bara få vara i lugnet som rådde på Friiberghs. Helt fantastisk natur. Rekommenderas varmt.

Skebo var ett mindre ställe och vi var där mitt i kalla vintern. Fanns inte så jättemycket roligt att göra just den årstiden. De hade en liten pool och bastu i en ombyggd gammal lada och vi lyckades tajma in vår tid när ingen annan var där så vi fick hela stället för oss själva vilket var toppen. Rummet vi fick var inte så speciellt, var nog sämsta rummet av alla ställena men maten på Skebo var helt grym och något utöver det vanliga. Köket hade dessutom denna kväll räknat fel så vi fick en extra rätt (inte mig emot!). Denna helg var det också morotstema och alla rätter innehöll morot i någon form. All mat var från lokala mejerier/gårdar och det smakade riktigt gott. Bra personal här också om jag minns rätt.

Gimo utanför Uppsala var ganska bra också. Trevlig natur runt omkring och lite mer att se. De hade en badtunna och bastu vid vattnet som man kunde boka. Vi gjorde detta och det var superhärligt. Dock en liten miss att alla andra som hyrde kajak passerade badtunnan så man blev lite störd faktiskt. Maten här var inget speciellt tyckte jag. Godkänt men inte så mycket mer.

Så nu återstår att se vad Söderfors har att erbjuda. Nu är det ju mitt i vintern så det begränsar ju lite vad gäller att vara utomhus. De har heller inget spa. Bastu och gym finns tydligen så får se vad vi har lust med. Alla herrgårdarna ovan har haft afternoon tea vid ankomst. På vissa ställen har vi fått något på rummet, t ex en chokladbit eller/och mousserande vin. Ibland har det ingått en fördrink innan en trerätters meny. Vi har inte fått välja mat utan det har varit en förbestämd meny och viner har man fått betala extra för. Friiberghs var en present från Jespers föräldrar den hösten som jag var gravid med Elliot, alltså hösten 2007. De andra herrgårdarna har ingått i Smartbox som vi också fått i present. Jag gav en sådan till Jesper i 30-årspresent. Ska i alla fall bli otroligt skönt att bara komma bort lite och äta och sova i lugn och ro.. saker man kanske tar för givet när man inte har barn.
Jag kör en liten omstart av det nyttigare livet efter denna helg. Lite svårt att börja om mitt i veckan och jag känner inte riktigt att energin kommit tillbaka helt hundra efter alla sjukdomar som varit. Så nu laddar jag batterierna under helgen, äter vad jag är sugen på och vill och sen kör jag hårt. Nu står det skrivet så då måste jag hålla det! Nästa vecka blir det alltså återgång till bra matvanor och komma igång med träningen igen... tungt men det ska göras!


TREVLIG HELG!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar