torsdag 3 februari 2011

Dagens middagstips torsdag 3/2

Ojj vilken lyckad middag det blev idag om jag får säga det själv. Skulle ju bli en kyckling- och nudelsoppa och det blev det fast med en liten knorr. Gjorde kycklingbullar som jag la i soppan. Ska försöka återge receptet så gott jag kommer ihåg, sen är ju smaken som baken så man får smaka av, ändra osv så det blir som man vill ha det. Soppan blev iofs mer som en gryta då det blev mycket nudlar. Man kan ju minska på nudlarna och ha i lite mer vatten om man vill ha den mer "soppig". Man skulle även kunna koka nudlarna bredvis och ha dem i skålen vid servering. Jag gjorde även så med broccolin och svampen, la dem i varsin skål för dem som äter just dessa, slevade på med soppa så blev de lagom al dente. Jag gillar inte svamp så jag skar broccoli i små bitar. Sambon gillar inte broccoli så mycket så han tog bara en massa tunt skivad svamp. Barnen gillar varken svamp eller broccoli så de fick lite morötter bara. Man gör som man tycker. Kommer göra soppan igen och då skulle jag kunna tänka mig ha lite strimlade sugarsnaps, lite majskorn till barnen kanske att toppa soppan med.

Thaisoppa à la slottet, 4 port.

3 kycklingfiléer alt. kycklingfärs motsvarande samma mängd
2 msk sweet chilisås
2 små vitlöksklyftor
½ tsk salt
ca 2 msk neutral olja att steka kycklingbullarna i
1 tsk neutral olja till soppan
1 tsk röd currypasta
1 gul lök, finhackad
1 burk kokosmjölk (ej light)
6-8 dl vatten
1-2 kycklingbuljongtärningar
ca 100 gr äggnudlar (jag tog ett halvt pkt, ca 125 gr)
2 morötter
champinjoner
broccoli
(byt ev. ut till andra grönsaker du gillar)
Ev. Hackad färsk koriander

1. Skär kycklingen i mindre bitar, mixa i matberedare tillsammans med pressad/hackad vitlök och sweet chilisås. Om du använder förs så blanda med vitlök, salt och sweet chilisås i en skål.
2. Blöt händerna med kallt vatten och forma små bollar av kycklingfärsen.
3. Hetta upp 1 msk olja i en stekpanna och bryn bullarna snabbt på hög värme. Lägg på en tallrik. (jag stekte i två omgångar, därav 2 msk olja).
4. Hetta upp 1 tsk olja i en kastrull (jag tog en teflonbelagd, fastnar inte då) tillsammans med currypastan. Fräs ett par minuter och rör om så det inte bränns. Ha i den finhackade löken och fräs några minuter till. Häll i kokosmjölken. (kokosmjölk brukar stelna i burken så låt burken ligga i varmt vatten ca 5 min innan du öppnar den, annars är det bara att låta klumpen smälta i kastrullen). Låt koka upp. Tillsätt buljongtärningar.
5. Skär morötterna i tunna skivor på snedden och häll i den kokande soppan. Tillsätt även nudlarna, lätt brutna, och kycklingbullarna. Låt koka i ca 3 minuter.
6. Skär under tiden broccolin i små bitar och svampen i tunna skivor. Lägg ner i soppan precis mot slutet eller i tallriken du ska äta ut. Sleva på soppa och toppa med hackad koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar