torsdag 24 februari 2011

Kalas, Rorri och lemon curd

Jag har nog glömt rapportera om förra helgens fikakalas. Pga av alla sjukdomar var jag inte riktigt inspirerad till något bak och hade inte funderat på något speciellt. Brukar annars vara ganska välplanerad och speciellt till kalas brukar jag ha tänkt ut något i förväg. Onsdag eller torsdag förra veckan började idéerna komma och även baklusten. Det enda Elliot önskade sig var en "Rorri"-tårta och jag fick ur honom "jordgubbssmak". Jag önskar att jag skulle haft tid och ork att lära mig mer om hur man gör fina tårtdekorationer men det har inte blivit av. Då kom jag på idén att täcka tårtan med marsipan som jag färgar i samma röda färg som "Rorri" och sedan kan jag lägga på Elliots lilla leksaksbil på toppen. Det var utgångpunkten. Sedan kom färgtemat, svart, röd och vit. Sedan började jag fundera på allt jag ville baka - ett dessertbord skulle det bli. Så fredagkvällen och lördag förmiddag blev det en hel del bakning. På dessertbordet blev det en tvåvåningstårta (första gången) gjord av hembakade sockerkaksbottnar med citron, hemgjord lemon curd (så god!) på första lagret, Ekströms jordgubbsmousse med yoghurt på andra lagret och på toppen och runt omkring tårtan blev det vispgrädde. Och sedan det mörkrosa marsipanlocket. Fick tyvärr inte till den röda färgen så den blev mörkrosa. Skarvarna blev inte så bra men tårtan blev riktigt god och fräsch! Förutom tårtan blev det minicitronbiskvier med vit choklad, cake pops av kladdkaka och vit choklad, non stop chocolate cookies, köpta singoallakex (passade så bra med färgtemat) och mina supersmarriga citroncupcakes fyllda med rårörda hallon och vit chokladfrosting. Jag fyllde även tre stilrena och enkla glas med varsin godissort; sockerbitar, ferraribilar och lakritsbåtar och det knöt färgtemat ihop. På cake popsen knöt jag smala band i rött, svart och vitt. Svarta servetter. Denna gång papperstallrikar med racerbilar med mycket svart och rött. Gillar inte alls att servera på papperstallrikar men vi var ganska många och det passade till just detta kalas. Dessutom slapp vi lite disk. Dessertbordet blev inte exakt lika fint som i min fantasi men jag är supernöjd iaf. Jag har så många idéer och man lär sig ju av varje gång man gör något sådant här.

Fikabordet med allt smarrigt!


Det blev kvar en del lemon curd (gjorde dubbel sats för säkerhets skull) så jag tog med mig den till jobbet idag och det blev supergott på cream crackers till eftermiddagsfikat! Lemon curd är för övrigt jättegott blandad i grädde som man kan ha som fyllning eller topping på en tårta, på scones, i efterrätter och cupcakes. Jag hade lite av curden i smörkrämen till citronbiskvierna. Sååå gott!

Lemon curd

Skal och saft av 2 citroner, helst ekologiska
3 äggulor
1,5 dl strösocker
1,5 msk maizena
100 g smör

Tvätta citronerna väl. Riv skalet och pressa ur saften.
Värm upp citronsaft, skal, äggulor, socker och maizena på medelvärme under omrörning. OBS! Låt ej koka.
Ta av kastrullen av värmen när krämen har tjocknat. Tillsätt smöret i småklickar under omrörning.
Rör till en slät kräm. (Jag använder alltid en vanlig visp under uppkoket och när smöret ska röras ner).
Låt svalna.
Förvara i kylen, håller ca en vecka i kylskåp och om man har ren burk och inte håller på o doppar fingrarna i burken var och varannan dag ;) kan dock bli svårt när lemon curd är så smarrigt som det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar