lördag 5 februari 2011

Örtagårdssås

Ikväll blev det helstekt kyckling i ugnen. Jag gjorde ett smaksatt smör som jag kletade på under skinnet. Stekte sedan kycklingen i ugnen på 150-175 grader i ca 1½ timme säkert. Kycklingen var stor så det tog lite väl lång tid. Fick höja värmen på slutet då familjen inkl. jag själv började bli lite väl hungriga. Jag rostade även morötter, rödbetor, fänkål, röd lök och zucchini (10 min på slutet) i olivolja och havssalt samtidigt med kycklingen fast på en egen plåt.

Kryddsmör
ca 35 gr smör
rivet skal av nästan en hel citron
finhackad persilja, ca 1 msk
ca 1 tsk torkad timjan
ca 1 msk flytande honung
havssalt, nymalen svartpeppar
2 vitlöksklyftor

Värm smöret i mikron så det blir mjukt alt. ta fram smöret några timmar innan så det blir rumstempererat.
Blanda i alla ingredienser och rör om.
Frigör skinnet på kycklingen med fingrarna. Gegga på smöret över kycklingbrösten och låren. Lägg i en ugnsform. Jag brukar fylla kycklingen med lök eller citron i klyftor. Idag hade jag citron. Jag smetade även på lite japansk soja på kycklingskinnet innan jag la formen med kycklingen i ugnen i 150 grader.

Till kycklingen blev det, som jag skrev ovan, ugnsrostade grönsaker och rotfrukter, ris från gårdagen till barnen (jag tog lite också) och en god örtagårdsssås. Hela middagen idag kändes så vårig på något sätt. Blev glad av att se gula citroner, färsk persilja, vitlök och grönsaker haha.. så knäpp är jag. Jag måste fota mer, får jag till det så blir det fina grejer. Såsen passar förresten förträffligt med kassler!

Örtagårdssås, 4 pers.

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ msk smör
1 tsk vetemjöl
1½ dl grönsaksbuljong
1 dl grädde
1 tsk torkad dragon
1 krm timjan
1 krm salt
1 krm peppar
1-2 tsk citronsaft
2 msk hackad persilja

Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs dem mjuka i smöret i en kastrull. Strö över mjöl. Rör om och tillsätt söndersmulad buljongtärning och vatten. Låt koka upp och späd med grädden. Krydda med dragon, timjan, salt och peppar. Låt såsen småkoka i 3-4 minuter. Tillsätt persilja och citron. (Källa: Rutiga kokboken)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar