måndag 7 februari 2011

Ny vecka!

Började denna vecka med en halv dags vab.. blääh! Skönt iaf att jag kunde jobba efter lunch, känns inte så bra att först ha varit sjuk en vecka och sedan vabba men vad gör man. Nu tror jag dock att det kommer bli mer vab denna vecka för nu har Elias också fått feber. Så trist! Får hoppas att han inte har några streptokocker iaf. trevligt att komma tillbaks till jobbet. Jag är en rutinmänniska och trivs bäst med rutiner och fasta tider. Jag har inget emot att gå upp på morgonen och ta mig till jobbet. Visst, det finns roligare saker att göra och jag skulle behöva mer sömn men jag trivs ändå med rutiner som sagt.
Idag jobbade jag sent så jag fixade en matlåda på förmiddagen som jag sedan hade till middag på jobbet. Blev riktigt gott, från boken "ISO-dieten" men med lite småjusteringar á la Johanna såklart! Då jag blev avbytt hemma vid lunch så åt jag samma mat till lunch o middag idag, blev enklast så. Ska dela med mig av receptet för jag tror att det är ganska bra bantarmat hälsomat.

Ugnsstekt kyckling med vitlök och oliver & gröna linser, 2 port.

2 kycklingfiléer
2 tsk olivolja
2 tsk persilja (jag hade bara fryst)
1 vitlöksklyfta/vilökspulver
havssalt, nymalen svartpeppar
ca 20-25 gröna oliver (jag hade urkärnade med pimiento)
ca 15 st coctailtomater

1 dl gröna linser
2 dl vatten
3/4-1 hel grönsaksbuljongtärning
1 rödlök
2 mellanstora morötter
1 tsk olivolja

Sätt på ugnen på 150 grader.
Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform, häll på olivolja, finhackad vitlök (alt. vitlökspulver), persilja, salt och peppar. Lägg tomater och oliver runt om kycklingen i formen. In i ugnen i ca 30 min. (längre om kycklingen är fryst).
Skölj linserna väl. Koka upp vatten med grönsaksbuljong och linser. Koka på svag värme i ca 20 min.
(man kan ju bara ta dessa koka linser om man vill spara på disk och arbete).
Under tiden som linserna kokar: Hetta upp olivolja i en kastrull/stekpanna. Hacka löken och morötterna fint. Fräs i oljan på medelvärme tills de är mjuka, ungefär så lång tid som linserna tar att koka. Häll av vatten från linserna (om det är vatten kvar) och fräs dem tillsammans med lök och morötter. Salta och peppra efter smak, häll ev. i 1 tsk olivolja på slutet. Servera tillsammans med kycklingen!

Innan maten åkte in i ugnen

Färdigt! Serverades tillsammans med linsröran. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar