torsdag 10 februari 2011

Matplanering

Skriver ner maten jag planerat för. Som jag skev i förra inlägget så har förra och denna vecka inte blivit så bra som jag hade tänkt matmässigt. Storhandlade ju idag så då gjorde jag även en planering för maten framöver som jag hoppas kunna hålla. Brukar vara lättare när det finns bra mat hemma!

Onsdag: Kyckling- och bulgurpytt med yoghurt och mango chutney
Torsdag: Rester från gårdagen / Storhandling (ingen riktig middag för mig tyvärr)
Fredag: Kycklingbiffar i pitabröd, sallad och grönsaker & kall sås
Lördag: Helstekt fläskytterfilé med klyftpotatis, ugnsrostade grönsaker och sås
Söndag: Italienska köttbullar i tomatsås & pasta

Måndag: Kyckling- och nudelsoppa (den jag gjorde förra veckan som blev så god!)
Tisdag: Hemlagade hamburgare med bröd (jag bakar hamburgerbröden själv i helgen), pommes (Elliot fyller 3 år så han har fått välja middag) och ett litet glas cola
Onsdag: Korvgryta (testar ett nytt recept)
Torsdag: Lax (Jesper får laga, jag äter inte fisk)
Fredag: Cornflakespanerade chicky bits, ris, grönsaker och dippsås (testar nytt recept)
Lördag: ? (kommer ha kalas för släkten)
Söndag: ? (Våra vänner och deras barn kommer på kalas)

Kyckling- och bulgurpytt, 4 port.

4 kycklingfiléer, färska el. tinade
ca 2 tsk curry
salt
1 tsk olja + 1 tsk smör/flytande margarin el. smör- & rapsolja att steka i
bulgur för 4 pers, gärna kokt dagen innan (jag hade "Gyllene bulgur" i frysen som jag tinade)
4 dl ärtor/majs/paprika-blandning
Mango chutney och yoghurt till servering

Häll grönsaksblandningen i en stor skål. Häll på kokt vatten och låt ligga i ca 4-5 minuter. Häll av i ett durkslag/sil.
Skär kycklingen i tärningar, ca 2x2 cm. Krydda med curry och salt. Stek i olja och smör tills kycklingen är klar.
Blanda ihop grönsaker, kyckling och bulgur eller servera var för sig i skålar så får var och en blanda själv.
Servera med mango chutney och yoghurt med valfri fetthalt. Jag tog 3% mild naturell yoghurt som jag lät rinna av i ett filter i ca 20-30 minuter så en del vatten rann av. Det här är en enkel och god vardagsrätt som jag lagat många gånger. Mango chutneyn  och yoghurten höjer rätten ett snäpp tycker jag!

Den godaste mango chutneyn tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar