tisdag 22 mars 2011

Skön helg

Datorn hemma strular därav glest bloggande.

Helgen var toppen! Var ju nästan själv med killarna tors-sön och vi hade det superbra. Alltid lättare när man är inställd på att ta hela lasset tycker jag. Jag hade ställt in mig på att vi skulle ha en toppenhelg och det hade vi verkligen! I lördags åkte vi och tränade familjegympa på Friskis, jag körde t o m ett spinningpass efteråt och det gick superbra. Känns så skönt att svettas ordentligt och extra bra att ha det gjort en lördagförmiddag. Vi stannade kvar i Farsta efter träningen och mötte upp min kusin Inka, eller "moster Inka" som barnen säger. Blev lunch på donken och lite handling innan vi tog bussen hemåt. Eftersom minstingen vaknade kl 6 var vi trötta på eftermiddagen och hann inte med bion som jag tänkt. Istället tog vi oss en välförtjänt eftermiddagsvila i soffan med lite hembakade havrechokladcookies.. yum yum..
Inka och jag slängde ihop en riktigt god middag; Fläskfilé balsamico med klyftpotatis och ugnsrostade grönsaker. Efterrätten blev en klassiker- vit chokladmousse med hallon. Need I say more? Jag gick inte direkt ner i vikt i helgen ha ha.. tvärtom. Det blev för mycket gott och jag måste försöka bryta denna onda cirkel innan det går för långt. Känns inte så bra. På kvällen blev det filmen "Eat, pray, love" med Julia Roberts. Jag ger den knappt godkänt. Älskar Julia Roberts och hon var charmig och helt ok i filmen men jag har läst boken och den är mycket, mycket bättre.
En sådan här såg vi på skansen

I söndags ville jag vara utomhus när det var så fint väder så jag och grabbsen åkte iväg till Skansen. Riktigt mysigt även om det började spåra ur lite med kidsen. Det är svårt att lyssna på sin mamma många gånger men tur att det går att springa ganska fritt på Skansen, stackars bara de andra besökarna då det var två vildingar ute på maraton... "se upp i backen" har fått en annan mening.

Summa summarum, en toppenhelg, den första på länge faktiskt. Delar med mig av fläskfilé-receptet, rekommenderas varmt!

Fläskfilé balsamico, 4 pers.

ca 500 gr putsad fläskfilé
Smör att steka i
1 tsk torkad oregano el. annan örtkrydda eller ingen alls
Salt och svartpeppar
2,5 dl matlagningsgrädde
1-2 msk balsamvinäger
en-ett par skvättar kinesisk soja
½-1 hönsbuljongtärning (funkar säkert bra med kalv eller grönsak också)
2-3 msk färsk finhackad timjan
Ev. lite maizena utfört i vatten för tjockare sås om man vill

Skär filén i ca 1 cm tjocka skivor. Krydda med salt, peppar och ev. annan krydda. Bryn på båda sidor i smör, gärna i gjutjärnsgryta/panna.
Häll på grädde, en skvätt soja till att börja med, balsamvinäger och buljongtärning och låt koka ihop några minuter. Smaka av och tillsätt mer soja, vinäger, peppar och/eller salt. Släng i färsk timjan och låt puttra ett par minuter till. Behöver inte koka särskilt länge. Servera med ris eller klyftpotatis och något grönt. Jag gillar ugnsrostade grönsaker eller en schysst sallad.

Vit chokladmousse med hallon, 5-8 port (8 små el. 5 större glas)

200 gr vit choklad
2 ägg
3 dl vispgrädde
1 dl kesella 10%
ca ½ pkt frysta hallon
lite vaniljsocker/florsocker

Smält chokladen över vattenbad. Låt svalna lite. Vispa grädden i en skål under tiden.
Knäck äggen i en egen skål. Häll försiktigt ner den smälta chokladen i äggen och vispa hela tiden. Vänd/vispa i kesella och grädde.
Häll lite hallon i glasen, strö på lite vanilj- eller florsocker. Skeda upp moussen och låt stå i kyl några timmar. Se till att täcka varje glas med lite plastfilm så moussen inte tar smak av något annat i kylen. To die for!

Såhär kan man också dekorera. Bild från Arla.

4 kommentarer:

  1. Immmm....tänker och funderar ... hittar flera talande trådar vilket bildar spännande tema. Bilden på vargen framkallar intressant "Association". Tänker på boken "kvinnor som slår följe med vargarna" av Clarissa Pinkola Estés.

    Boken recenseras så här:
    "Befria den vilda kvinnan inom dig"
    Inom oss alla finns ett vilt ursprungligt väsen. Men alltför ofta är vi avskurna från vår egen kreativitet av ett samhälle som kräver att vi ska uppträda ''civiliserat''. Vargens frihetslängtan har man försökt tämja genom att förvisa den till ett reservat och likadant gör vi med vår egen själ. Clarissa Pinkola Estés, terapeut och jungiansk analytiker, har med sin debutbok väckt en enorm uppmärksamhet världen över, inte minst i Sverige. Läs boken om ni hinner.

    SvaraRadera
  2. Lät intressant.. får lägga den till boklistan!

    SvaraRadera
  3. ............"Fortsättning om boken"... Viktigt att vi försöker på olika sätt återupprätta kontakten med vildkvinnan inom oss. Då kommer vår själ och därmed vår kreativitet blommar upp och även arbete. Kärleksförhållanden och sexualitet får även mycket större mening och djup. Vi får ej kompromissa och nöja oss. Vi behöver frigöra vår själ på olika sätt. Då får livet en djupare mening på ett mångsidigare sätt.

    SvaraRadera
  4. Hallå där...nu har prövat ditt recept på fläskfilé. Det blev jätte god men jag fuskade med lite egna kryddor. Jag hoppas att du tycker om mig ialla fall och blir ej ledsen för det. Jag fixade även ånglagad jasmineris.....riktig god...

    SvaraRadera