fredag 18 mars 2011

Sweet and sour och fredagsmys

Igår blev det ju blodpudding till barnen. Jag äter det inte så jag åt lite rester och så slängde jag ihop en överraskande god morotssallad och lite råmarinerad broccoli. Båda dessa fanns med i månadens buffétidning.Väldigt enkla att göra och framför allt nyttiga! Jag älskar sötsyrliga saker som smörgåsgurka, cornichons, picklade grönsaker, morotssalladen nedan och pizzasallad/vitkålssallad. Mums. Jag kan äta alla dessa rakt av som de är men de är supergoda till t ex hemlagade köttbullar.

Ikväll började vi fredagsmyset med snabba pizzor (tortillabröd som botten). I en skål blandade jag lite tomatpuré och Heinz ketchup med färsk basilika, salt och peppar som tomatbas. I en annan skål strimlad rökt skinka och i påse hade vi färdigriven ost. Enkelt, snabbt och gott till barnen som fick göra sina egna pizzor. Kul för barnen och en enkel sak att börja med om man vill låta dem vara med i köket och det ska de ju få vara. Till min pizza hittade jag en halv mozzarellabit i kylen, rödlök, prosciutto och babytomater som jag skivade tjockt. Hur gott som helst. Slängde dessutom på några blad färsk basilika.. Mamma Mia!

Morotssallad 4 port.

400 gr morötter
1 tsk rödvinsvinäger
1 tsk honung
1 msk olivolja
2 msk grovhackad dill (jag hade ingen dill hemma så jag gjorde utan, blev gott det med)
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Hyvla morötterna i långa strimlor. Blanda övriga ingredienser till en dressing och blanda med morötterna.
(källa: Buffé nr 3/2011)

Råmarinerad broccoli, 4 port.

500 gr broccoli
Rivet skal (och ev. saft från 1 citron) (gärna ekologisk)
2 msk olivolja
2 krm salt

Skär broccolin i små bitar, jag skar i tunna skivor. Häll på olivolja, citronskal och ev. lite saft från citronen för mer syra. Salta. "Massera" in dressingen med händerna och låt stå och dra minst 30 min.
Det här blev alltså ingen sötsyrlig kombo men fräscht och gott tyckte jag ändå. Jag gillar råa grönsaker och i löv lemon!
(källa: Buffé nr 3/2011)

Pressgurka, 4 port. (Ett måste till hemlagade köttbullar)

1 färsk gurka
3 krm salt
2 msk ättika
1 dl vatten
2 msk socker
½ krm vitpeppar
2 msk hackad persija

Skiva gurkan tung med osthyvel (skala ev. först). Blanda gurkan med salt i en vid skål. Lägg ett fat och en tyngd över fatet (t ex en gjutjärnskastrull, mjölpåse el. dyl) i ca 30 min. Häll av spadet.
Gör en lag av ättiksprit, vatten, socker, vitpeppar och persilja. Rör tills sockret löst sig. Lägg gurkan i en burk och häll lagen över. Låt gärna stå någon timme före servering men har du inte tid går det givetvis bra att servera direkt. Så gott!

Pizzasallad my way, en jättesats som håller i kyl ca 1 vecka. Halvera om du inte vill ha sallad till ett kompani

1 kg vitkål, ca 3 liter strimlad
1,8 dl äppelcidervinäger
2 tsk salt
2 dl vatten
1 dl neutral olja (jag brukar ta lite mindre, kanske ca 0,7-0,8 dl)
Ev. 2 tsk torkad oregano (jag har i oregano o svartpeppar)
Ev. Nymalen svartpeppar
0,5 dl flytande honung eller mer efter smak alt. motsvarande mängd socker

Strimla vitkålen fint och lägg i en stor skål.
Blanda ihop övriga ingredienser till marinaden. Smaka av och häll sedan på vitkålen. Blanda ordentligt och ställ i kylen. Om du låter salladen stå flera dagar så rör om ibland. Jag brukar ta en tom big pack-låda med lock och så skakar jag om den då och då.
Salladen kan även piffas till med tex strimlad röd paprika alt. marinerad på burk. Ananas har jag sett också men det är inget jag beblandar mig med.

I like, det är ju trots allt sprit ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar