måndag 7 mars 2011

På G igen!

Nu tror jag faktiskt att jag är på rätt väg igen! Skulle ju starta om förra måndagen men var inte riktigt hundra kände jag. Jag hade ju visserligen kunnat sköta mig ändå men det var lite upp och ner och sjukdomarna härjar fortfarande här i lilla familjen.. för ungefär femte-sjätte veckan nu, har tappat räkningen. Helt galet är det iaf. Jag kände mig lite krasslig i fredags men det bröt inte ut ordentligt så jag har varit ganska pigg faktiskt. Men då min käre sambo varit riktigt dålig sedan slutet av veckan har det inneburit en hel del "jobb" för mig och det blir ganska tungt att dra hela lasset själv med barn, mat och hem i några dagar. Tur att man klarar det ganska bra ändå. Jag klagar inte. Livet är som det är.
Jag börjar iaf känna mig lite lättare till sinnet nu än jag gjort de senaste veckorna. Det har känts tungt med alla sjukdomar och som att allt förfallit. Jag mår bra av rutiner, ordning och reda. Så tråkig är jag.

Nu har jag iaf funderat mycket över vad jag vill och hur jag vill ha det med min träning. Suttit och läst igenom hela Olgas blogg för inspiration, tips osv. Har gjort upp en 12 veckors plan, dock är den inte helt klar än.

Att jobba på rent allmänt

  • "Allt eller inget tänket" 
  • Hur jag ska hantera motgångar 
  • Vila och ta hand om mig själv mer
Maten
  • Minska socker/sötningsmedel. Sockersuget är det som sätter käppar i hjulet för mig. Ska inte köra alltför mycket förbud, jag mår inte så bra av det, men ska ändå försöka hålla mig ifrån socker och sötningsmedel. 
  • Ska försöka sköta mig ganska "strikt" med maten 6 dagar och äta något jag verkligen är sugen på 1 dag. Inte hela dagen förstås!
  • Mycket proteiner, lite kolhydrater (bra sådana), grönsaker och nyttigt fett i lagom mängd.
  • Mer grönt te!

Träning
  • Få in träningen som en naturlig del av vardagen! Börjar lite lugnt och jobbar upp till fler pass. Blandar kondition och styrka. Styrka på jobbet mest. Kondition och kanske ett styrkepass på Friskis.
  • Vardagsmotionen. Har ändrat jobbvägen och går istället till och från tåget (ca 20 min enkelväg). Ska försöka få in några lunchpromenader också. Går jag till och från tåget och tar en lunchpromenad på 20 min blir det faktiskt en hel timme varje dag.
  • Börja springa!

Lagom kurvig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar