onsdag 2 mars 2011

Just an ordinary wednesday

Ja precis vad det är, en vanlig onsdag. Livet bara rullar på, man jobbar, hämtar barn på dagis, lagar lite halvtrist vardagsmat, diskar, plockar, ritar några dinosaurier och pussar barn. Inte fy skam egentligen. Känns lite som den där reklamen med Mads Mikkelsen, den där som David Hellenius gjorde en skön parodi på. Dagarna du minns heter den visst.

Fick ett par kommentarer på förra inlägget. Ingen som skrivit här i kommentarsfältet men tack iaf för lite feedback! Vore såklart kul om fler kommenterade men jag ska inte fiska efter det ngt mer.. ni är så tysta där ni sitter bakom era datorskärmar eller mobiler, vad ni nu surfar från.

Denna månad blir verkligen ett stort test. Fick en skitlön rent ut sagt med alla sjukdomar och vabbande. Tur att det räcker till räkningarna i alla fall. Utmaningen blir att laga billig mat till den 20:e ungefär. Såå, vem vill bjuda min lilla familj på middag, vi kommer tacksamt och äter ;)
Har iofs lite pengar från Försäkringskassan som jag kommer få men det kan ju dröja upp till en månad i värsta fall. För det mesta har de varit ganska så snabba men det kanske är många sjuka nu som begär pengar och då kan det ju dröja. Ja ja.. billig mat borde inte vara så svårt egentligen. Jag är bara lite för ambitiös med matlagningen tror jag. Man kan ju alltid laga korv och makaroner m m. Men fortfarande försöker jag tänka på att laga mat från grunden i största möjliga mån, nyttigt osv. Eventuellt får vi middagsgäster på lördag och som tur är har jag en hel fläskkarré i frysen som vi kan köra i lergrytan, har ett riktigt toppenrecept som är enkelt för just detta. Slog till på lite billiga jordärtskockor igår, det kan bli en soppa. Det här blir kul! Gillar utmaningar! Något som är kul är när min jobbarkompis M t ex säger "vad ska man laga för mat ikväll då?". Då kan jag alltid hitta på något tips. Eller om någon säger "jag har kyckling, bacon och lök hemma, vad kan man göra av det".. åhh då sätter mattänkarknölarna igång!

Så då kan jag utmana mig själv lite. Detta finns just nu i frysen: ca 1,2 kg benfri fläskkarré, 5 portionsbitar lax, fiskpinnar, 2 fläskkotletter, tärnad kassler, skivad kassler, ca 400 gr nötfärs, 500 gr fläskfärs, en jättepåse skalade räkor, 1 pkt alaska pollock, 1 pkt kotlettbacon, färdigstekta (hemlagade) plättar, 2 kg kycklingben, 1 kg kycklingfilé, en påse riven ost och sist men inte minst en matlåda med köttbullar i tomatsås som borde räcka till familjen en middag. Inte så tokigt, känns inte som man är fattig längre! I kylen behöver det fyllas på med lök, vitlök, rotfrukter och kanske någon annan grönsak. I skafferiet finns lite basvaror som ris, bulgur, pasta men där behöver det också fyllas på med lite billiga grejer som krossade och hela tomater på burk, spaghetti, buljongtärningar o s v. Finns en del bönor, kikärtor, majs. Även i frysen finns lite grönsaker så dem kan man ju försöka använda. Just det.. på Lidl finns t ex grana padano till bra pris. De har ju även mina favoriter keso och kesella som är bra och billigt. Ja man kan fynda en hel del där, grönsaker m m.

Så här kommer ett första förslag på middagar framöver:

Onsdag (idag): Texmexinspirerad korvgryta med bulgur
Torsdag:  Jordärtskockssoppa med timjan? (hela familjen ska på hockey imorgon så det måste gå ganska fort). Någon sorts bröd till, vet inte om barnen kommer gilla soppan.
Fredag: Kycklingspett? kyckling i pitabröd? Något med kyckling iaf. (har pitabröd i frysen)
Lördag: Helstekt fläskkarré i lergryta, pressad potatis, gräddsås och gelé till (jag längtar!)
Söndag: Marinerade kycklingben i ugn, ris/bulgur och grönsaker alt. ratatouille

Måndag: Minestrone med kassler
Tisdag: Lax till övriga familjen/fläskkotletter till mig
Onsdag: Omelett med halloumiost, ev. ngt bröd till (har hembakad focaccia i frysen), grönsaker
Torsdag: Pannbiffar (stor sats, blandar nöt- och fläskfärsen) , stekt lök, kokt potatis
Fredag: Varma mackor? Hemlagad pizza? köttbullar i tomatsås?

Bra va?


Den som spar den har...

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg! Visste inte att du hade en, jag är ju lite saktfärdig, det var Hellan som berättade idag så jag kastade mig in förstås. Du kan alltid fixa något gott, du är som i Jag och mitt kylskåp med Jan Boris Möller. Han som kom hem till folk och gjorde god mat av vad han hittade i deras kyl och frys. Fast nu hade ni ju nästan "full frys" så det var inte så pjåkigt precis. Laga mat är en sorts själens vila och så himla kreativt. Med din konstnärssjäl kan du få något gott av vad som helst. Jag vet för jag har smakat och är ett fan! Kram från svärmor.

    SvaraRadera