söndag 1 januari 2012

Kyckling thai i ugn

Inspirerad av mitt förra inlägg tänkte jag att jag lagar lite matlådor till veckan som kommer. Sagt och gjort, här kommer receptet. Skulle dock inte ha haft i ngt extra vatten då kycklingen släpper ifrån sig lite men nu blev det istället lite mer sås. Inspirationen till den här rätten är egentligen från en lunchrestaurang dit jag går ibland. De har alltid en dagens thairätt tillagad i långpanna. Just denna rödcurrysås har jag gjort många ggr förut men jag tänkte det skulle bli enkelt o lite godare i ugnen just när såsen kokat in. Man lär sig ngt nytt varje dag!

Kyckling thai, 4 port.

4 kycklingfiléer, frysta går bra
4 morötter (eller andra grönsaker du gillar. Jag hade gärna haft i broccoli)
1 stor gul lök
1 tsk neutral olja
1-3 tsk röd currypasta beroende på hur starkt du gillar (jag tog ca 1,5)
1 burk kokosmjölk (jag tog ekologisk o fetare variant)
1 kycklingbuljongtärning
salt o peppar
grönsaker, jag tog en burk minimajs, en liten burk bambuskott och sockerärtor

Sätt ugnen på 175-200 C.
Lägg frysta kycklingfiléer i en långpanna, salta o peppra. Skala och skriva morötterna i ca. 1 cm tjocka skivor. Hacka eller klyfta löken. Lägg grönsakerna i formen.
Hetta upp oljan i en liten kastrull och fräs currypastan ett par minuter så den släpper ifrån sig smakerna. Häll på kokosmjölken (jag hade i ca 1 dl vatten men det behövs inte) och buljongtärningen. Saltade lite extra.
Ställ formen i ugnen i ca 30-40 min. (tog inte tiden då jag höll på med annat). Kycklingen var nästan klar när jag hällde på minimajsen delad i mindre bitar och bambuskotten. Höjde ugnsvärmen till 225 grader och körde ca 10 min till. Tog ut formen och hällde på strimlade sockerärtor (jag gillar krispiga grönsaker, annars hade man kunnat lägga med dem med majsen o bambun). Enkelt och tror det blev gott! Kokade även 4 port fullkornsris under tiden så det är matlåda för fyra dagar!

Inte så aptitretande än...

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar