söndag 1 januari 2012

En plan

Planen håller på att utformas lite smått. Som jag skrivit förut så kommer jag inte planera allt för mycket denna gång. Det blir lite för mycket för mig känner jag även om jag älskar att planera saker som det här med träning och mat. Jag har ju barnen nu t o m onsdag morgon så att åka iväg kommunalt o storhandla känns inte helt hundra med två krassliga men livliga ungar. Nej jag startar imorgon med lite nyttig mat (tar av det jag har hemma, bra o tömma frys och skafferi också). Min matplan ser ut ungefär så här:

Frukost: Havregrynsgröt och kokt ägg till frukost, lätt- eller minimjölk till. Grönt te eller vatten. (Brukar dricka svart te men sparar min kopp till förmiddagsfikat på jobbet. Har ganska mkt mjölk i o jag dricker hellre en kopp med mellanmjölk än två koppar med mini- eller lättmjölk). Kommer kanske ibland att varva med annat, t ex rågkus med kalkon och grönsaker, kokta ägg, omelett eller så. Ibland behöver man variation och havregrynsgröt är inte alltid mumma. Kommer ta multivitamin och omega 3 kapslar också.

Mellanmål (2-3/dag beroende på om man tränar osv): Lättkvarg med bär, keso med bär/frukt, ägg, ev. lite nötter ibland. Funderat på att köpa proteinpulver så man kan ha det som komplement ibland men får se hur jag gör. Kommer inte äta en massa frukt då min svaghet är just det söta men tar jag t ex keso så har jag i ett halvt äpple, kanel och kanske några hackade mandlar, det är supergott! Eller lättkvarg med halvtinade bär och malen kardemumma/kanel, ev. nötter. Jag kommer säkert hitta lite andra mellanmål också men till en början satsar jag på dessa. Kommer dricka mitt svarta te med mellanmjölk på förmiddagen och försöka hålla mig till en kopp, max 2, per dag. Annars grönt eller vitt te kanske.

Lunch: Kommer äta ganska vanlig mat och kolhydrater men lite nyttigare sådana. T ex blir det fullkornsris, quinoa, matvete och sånt skoj. Mycket grönsaker och någorlunda magert kött, mkt kyckling. Ska se till att jag kommer ha matlåda med mig så ofta som möjligt så jag slipper frestas av onyttiga alternativ, blir ju förstås billigare med.

Middag: Samma som ovan men kommer försöka att inte äta kolhydrater men är jag hungrig så måste man ju äta och då får det bli som ovan. Blir ju lite knivigt ibland med maten när man kanske tränar direkt efter jobbet eller om jag hinner hem emellan men tränar på kvällen istället. Men något ska man ju äta efter träningen.

Jag kommer försöka att inte ha en massa förbud och sånt, blir bara jobbigt då. Ska istället försöka göra medvetna val och planera in godsaker. T ex så älskar jag rostade mackor med marmelad/sylt och det kommer jag kanske äta en helgmorgon. Jag äter iofs alltid grövre rostmackor så det är inte sämsta valet. Köper också alltid lättsockrad sylt så det kan funka. Någon godsak kanske det också blir men köper man t ex lösgodis så räcker det med 10 st max. Jag får se hur jag känner mig och hur mitt sötsug blir. Just nu känns det ju hur lätt som helst att strunta i allt onyttigt men verkligheten ser ju inte alltid ut så. Jag får väl ta och utvärdera planen så småningom och återkommer säkert med en matlista när jag fått lite bättre ordning på handling osv. Vi börjar så här..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar