söndag 8 januari 2012

Day Seven

vaknade imorse med halsont och sjukkänsla.. bläääh! Trodde det kunde räcka nu. Inte varit frisk en enda dag sedan nov/dec någon gång.
Inte orkat göra något alls idag förutom att sitta lite med datorn, kolla på datorn och fundera på jobbiga saker. Ok, lite roliga saker med men en del jobbiga tankar har väl överskuggat denna helg. Tagit del av sanningar och aha-upplevelser. Hjärnan spinner på och jag funderar, funderar och funderar...
Maten har gått ganska bra också med det lilla undantaget för "tycka-synd-om-mig-själv-jag-måste-nog-äta-lite-bärpaj-med-vaniljsås".. men det stannade där. Den gamla Johanna hade tänkt att jag förstört dagen så jag kan lika gärna äta upp en skål med geisha som står orörd sedan jag fyllde år eller kanske resterande shweizernötchokladkakan som stått i kylen sedan nyårshelgen men nej, jag resonerade med mig själv och tänkte till. Sedan är jag nästan rädd för att äta godis/choklad/fika.. är så rädd att jag faller dit direkt, att jag inte ska kunna hålla mig till en bit. Lika bra att låta bli. Jag har ju faktiskt klarat i princip en hel vecka utan allt sådant. Undantaget då för hemlagad bärsmulpaj med vaniljsås igår och idag. Men jag vill inte se det som ett misslyckande. Igår valde jag att äta det. Idag valde jag, lite för fort, men jag valde. Jag ändrar mina ord nu.. jag väljer det jag gör, jag väljer hur jag tänker. Har jag valt det så står jag för det. Tänker inte ha en massa dåligt samvete över att jag tog den där fikan. När jag valt något så ska jag vara nöjd över mitt val. Jag kan hitta på tusen ursäkter men jag väljer att inte göra det. Ok, enough said!

Utvärdering av min första vecka: Har ingen våg så kan inte väga mig, tror dock inte jag har gått ner så värst mycket. Har nog en våg på jobbet så kanske tar jag och väger mig någon gång i veckan, det är inte så viktigt just nu. Borde mäta mig dock, där kan man ju se skillnad. Det jag är supernöjd med är att jag kommit in i ganska bra rutiner. Jag har ätit bra frukost, mellanmål, förberett luncher och ätit endast proteiner, grönsaker och fett till middag varje dag denna vecka! Och inte ätit något efter middagen, det känns hur bra som helst! Träningen blev inte som jag hade tänkt då jag ganska snabbt fick omvärdera målet. Min kropp har helt enkelt inte tränat på länge och det kommer ta lite längre tid att komma igång. Nu blev jag dessutom krasslig igen och jag kan inte gå träna och slita ut mig mer. Det har ändå blivit någon promenad, några övningar hemma och ett cirkelpass i tisdags så inte helt fy skam. Men mycket finns att utveckla.

Mål för vecka 2: Försöka röra på mig så mycket som möjligt. Barnveckan börjar på onsdag igen så jag får se hur jag mår och om jag kan försöka lägga in någon form av träning på lunchen eller kvällstid hemma. Något går att ordna men först ska jag bli frisk! Maten fortsätter jag med som denna vecka men ska även försöka börja räkna ut kalorimängd för att se var jag hamnar och om jag eventuellt behöver ändra på något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar