tisdag 19 april 2011

Mat mat mat

Saknas lite matbloggande märker jag. Jag har nästan helt tomt i frysen just nu för ovanlighetens skull. Har sett till att äta upp det mesta då jag skulle behöva frosta av frysen. Känns skönt att maten går åt och inte ligger i frysen för länge. Kött ska man inte frysa mer än 3 månader har jag för mig.
Som sagt mat var det. jag funderade igår på vad jag ska äta under kommande dagar när jag bestämmer helt och hållet själv. Visst är det svårt att komma på en endaste favoriträtt, jag har flera saker jag gillar. Jag funderar på följande:
1. Kyckling av något slag. Kanske kyckling-, fänkål- och saffransgryta (det var länge sedan).
2. Något med sparris (älskar färsk sparris). Antingen smörstekt med en köttbit eller med prosciutto eller sparrissoppa för det har jag aldrig provat att laga, inte ens ätit.
3. Lamm. Älskar lamm men det är lite dyrare än annat kött och finns inte alltid i affären heller. Vet inte om barnen gillar det så mycket men jag älskar lamm.
4. Ägg. Gottigott. Ägg med majonnäs, omelett, sparrisfrittata, löskokt, hårdkokt på macka, stekt, äggröra.. jag gillar ägg helt enkelt.
5. En god köttbit och ett glas rött.. en klassiker men ack så gott.

Mmm.. det bådar gott för helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar