lördag 3 december 2011

Birhday baby

Har ju glömt skriva om födelsedagen.. Var ju lite smånegativ till att fira födelsedag o allt men det blev så himla bra till slut. Jag hade inga som helst förväntningar men styrde upp lite som jag ville och det blev bättre än jag inte hade kunnat förvänta mig. Helgen innan bjöd jag exets familj på lite tårtfika. Gjorde en prinsesstårta från grunden men fyllde med rårörda hallon och blåbär istället för hallonsylt. Supergott och jag lyckades hitta ett vitt marsipanlock och rosa marsipanrosor. Tog bild på tårtan men barnen har lekt med min telefon och raderat allt...

På själva födelsedagen gjorde jag en lite extra lyxig frukost till mig och barnen. Köpte bake-off frallor, färskpressad juice och en massa annat gott. Vi satt och åt med tända ljus, riktigt mysigt. Mitt i frukosten tittar Elias lite blygt på mig och börjar sjunga "ja må hon leva" lite tyst.. så himla fint!
På kvällen lagade jag en schysst pastasallad med lite kallskuret till och marängsviss till efterrätt.. gick ner kan man säga!
Förra helgen blev det dags för släktkalas och jag bjöd på snittar och skumpa, kyckling- och saffrangryta med ris och lemon cupcakes med rårörda hallon och white chocolate frosting. Det gick också ner kan man säga. Kycklinggrytan är helt fantastiskt god, den måste ni pröva!

Kyckling- och saffrangryta, ca 4 port.

3-4 kycklingfiléer, olivolja att steka dem i
1 burk hela tomater
2 kuvert saffran
1 glas vitt vin
1 fänkål
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk torkad timjan/ett par kvistar färsk
2 lagerblad
hönsbuljongtärning
salt, peppar
2,5 dl grädde med valfri fetthalt (jag tog 36% och det blev supergott)
Ev. hackad persilja

Skär kycklingfiléerna i 3-4 bitar. Salta, peppra och bryn dem i olivolja, gärna i en gjutjärnsgryta.
Skär ner avrunna tomater, skivad fänkål, hackad lök och vitlök. Låt dem fräsa med kycklingen i ca 5 min.
Häll på saffran och vin. Lägg i alla kryddor och buljong. Tillsätt grädden och rör om. Låt puttra ca 15 min.
Smaka av med salt och peppar. Strö eventuellt över hackad persilja.
Servera med ris. GOTTTTTTTTT!


Mina cupcakes, inte de finaste men goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar