lördag 11 februari 2012

Chilinight

Igår blev det en riktigt god fredagsmiddag här hemma, chili con carne. Ok, min variant är lite vardagsmat kanske och jag gör den på köttfärs, inget riktigt långkok på högrev osv. Denna gång testade jag med ett salt som jag glömt bort lite grann. Ett flingsalt med hickorysmak. Den gav chilin en rökig ton och det blev riktigt gott. Ett av barnen var inte stormförtjust men han verkade inte vara superhungrig öht då han lämnade ris, majs o rubbet. Som nämnt så serverade jag min chili med "nachos" (hade massor med tacoskal över som jag rostade i ugnen i mindre bitar), ris, majs och gräddfil. Mums! Ska se om jag kan komma ihåg mitt recept på ett ungefär...

Fridaynight Chili, 4-5 port.

500 gr nötfärs
olja till stekning
1 gul lök
½-1 röd chili beroende på hur starkt man vill ha det
2 vitlöksklyftor
hickorysalt
spiskummin
paprikapulver
1 burk krossade tomater
1-2 msk tomatpuré
vatten
½-1 köttbuljongtärning
ev. farinsocker
1 liten burk kidneybönor el. andra bönor som du gillar

Hacka löken och chilin, fräs dem i oljan i en stor gryta (gärna gjutjärn). Lägg i köttfärsen och stek tillsammans med pressad vitlök, lite hickorysalt (salta mer i slutet när du vet hur mkt mer du vill salta), spiskummin och paprikapulver. När köttfärsen är klar, häll på krossade tomater, tomatpuré och ca 1½-2 "tomatburkar" vatten, köttbuljong och ev. 1-2 tsk farinsocker. Låt puttra på medelhög värme så länge du kan, minst 30 min. Smaka av beroende på hur du vill ha chilin. Är den för fast eller lös, häll i mer vätska alt. låt koka lite till och ev. på högre värme. Mer salt, chili osv. Släng i en burk med kidneybönor mot slutet och låt koka max 5 min. Servera med kokt ris, majs, tortillchips/nachos och gräddfil. Smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar