tisdag 14 juni 2011

Bullfrossa

Livet är ganska upp och ner just nu av förklarliga orsaker. I söndags började det klia lite i bakfingrarna så jag slängde ihop något av det godaste jag vet, vaniljbullar! Så för att bryta den negativa stämningen här på bloggen så bjuder jag på receptet!

Vaniljbullar, ca 35-50 st beroende på storlek

50 g jäst
5 dl mjölk
100 g mjukt smör (EJ margarin!)
½ tsk salt
1½ dl socker
12-14 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 200-225 gr smör (EJ margarin!)
2,5-3 dl socker
6 -7 msk vaniljsocker

1 ägg + pärlsocker till garnering

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken tills den blir fingervarm och häll på jästen. Rör om så att jästen löses upp.
Tillsätt salt, socker och mjöl lite i taget. När du hällt i nästan allt mjöl men degen fortfarande är ganska kladdig, rör ner det mjuka smöret och mer mjöl tills degen får en bra konsistens. Ha hellre i lite för lite mjöl så inte bullarna blir torra. Genom att ha i "fast" smör blir bullarna saftigare. Det går givetvis bra att smälta smöret tillsammans med mjölken men jag tycker man får ett bättre resultat när smöret rörs ner mot slutet. Knåda degen smidig och låt jäsa lufttätt i minst 30 min. Jag jäser alltid mina degar i en bunke med plastlock alt. att jag slår in bunken i en plastpåse. Bunken får gärna stå dragfritt och på en lite lagom varm plats.
Rör under tiden ihop den smarriga fyllningen: rumsvarmt smör, socker och vaniljsocker.
dela degen i två delar. Kavla ut till en rektangel, ca 0,5 cm tjockt. Bred på hälften av fyllningen över hela degplattan. Rulla ihop och dela i lika stora bitar. Lägg pappersformar på en plåt och lägg bullarna med snittytan uppåt. Gör likadant med andra deghalvan och låt båda plåtarna jäsa under bakduk i ca 30 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 225 grader i ca 7 minuter beroende på bullarnas storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar