torsdag 29 september 2011

Smaken är som baken

När jag var i lägenheten idag slogs jag av tankar om vad jag vill ha i köket och vad mitt "basskafferi" består av. Vad måste jag alltid ha i mitt kök? Jag har nog lite högre krav på ett basskafferi än många andra men that´s me. Listan kan bli hur lång som helst egentligen men här kommer ett litet hopplock på basgrejer som jag i princip alltid har hemma och som gör min mat supersmarrig...
vad vore vi utan vitlöken?
En god olivolja måste man ha i köket, gärna ett par olika sorters oljor.
Svartpeppar är ett måste men den ska vara nymalen!
Älskar citron!!!!!
Honung sätter piff på många saker, annars kan man ta  socker såklart.
Älskar vinäger, och jag har helst flera sorter hemma: röd, vit, balsam, äppelcider... 
kanske lite pretentiöst men havssalt är godare än vanligt bordssalt. Och det känns lite lyxigt att bara plocka lite ur skålen och strö på maten som kockarna gör.
Soja är gott i mycket. den japanska är supergod, speciellt i marinader.
Je t'aime le dijon!

1 kommentar:

  1. Imm, håller med dig. Dina kryddval är imponerande "Gillar ditt mattänkande". Det märks att Du inte är bara duktig i att baka. Jag undrar vad du mer är bra på ............

    SvaraRadera